Kielten opetus ja oppiminen kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttajana

SustainLANG-hanke, 2024–2028

Kielikoulutuksella on hyvät mahdollisuudet edistää yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemista.

SustainLANG-hankkeessa

  • tutkitaan, miten kestävän kehityksen tavoitteet toteutuvat suomalaisessa kielten opetuksessa ja oppimisessa eri koulutusasteilla sekä kestävyyskasvatuksen käytännön toteutumista luokkahuoneessa ja opetusmateriaaleissa
  • selvitetään millaisia asenteita kielten opettajilla ja oppijoilla on kestävyyskasvatusta kohtaan
  • kehitetään uudenlainen teoria- ja käytäntöpohjainen kestävyyskasvatuksen toteuttamismalli kielten oppimiseen ja opettamiseen

Hankkeen kautta saadaan uutta tietoa kielten opetuksessa tapahtuvan kestävyyskasvatuksen nykytilasta ja mahdollisuuksista Suomessa ja sitä voidaan soveltaa myös kansainvälisesti. Tavoitteena on saada aikaan muutos sekä kielten oppimisen teoriassa että käytänteissä.

Hankkeen rahoitus: Suomen Akatemia (2024–2028)

Hankkeen vastuullinen johtaja: Minna Maijala
SustainLANG-työryhmä: Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine, Pekka Lintunen, Eva Malessa, Maarit Mutta, Loretta Saikkonen

Asiantuntijat:

  • Niklas Gericke: Tiedekasvatuksen professori ja Ruotsin Karlstadin yliopiston luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan kasvatustieteen tutkimuskeskuksen johtaja
  • Leena Maria Heikkola: Suomen ja kveenin kielen professori Norjan arktisessa yliopistossa Tromssassa
  • Mike Nelson: Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja
  • Arran Stibbe: Ekologisen lingvistiikan professori Iso-Britannian Gloucestershiren yliopistossa

 

Kuva: Gerard Cornella @geco.gec0 for Fine Acts @fineacts x OBI

 

 

Ajankohtaista