Hankkeemme järjesti seminaarin “Kaunokirjallisuuden lukeminen ja lukupiiritoiminta kielen ja kirjallisuuden opetuksessa”
Seminaari järjestettiin 5. 11. 2021 klo 12.00-15.00 Zoomissa. Osallistujia oli reilusti yli 70.
Ohjelmassa oli hankkeen esittely, alustuksia ja paneelikeskustelu. Keskustelimme hankkeen ytimessä olevista lukemisen metodologiaan liittyvistä kysymyksistä. Pohdimme, miten lukupiiritoiminta soveltuu kirjallisuuden ja kielen opetukseen. Onko väliä, luetaanko lukupiirissä tekstejä omalla “äidinkielellä” vai “vieraalla” kielellä? Mitä voi tarkoittaa ylirajainen lukeminen? Miten lukupiirissä lukeminen rakentaa käsityksiä yhteisöstä ja kulttuuriin kuulumisesta ja voi tarjota osallisuutta tietyn maan yhteiskunnasta? Miten kaunokirjallisuutta ja sen lukemista hyödynnetään lukion S2-opetuksessa ja miten S2-opetussuunnitelmat ja ylioppilaskokeet eroavat toisistaan?
OHJELMA
12.00–12.15: Viola Parente-Čapková: seminaarin avaus, Tuntemattomalla päähän? -hankkeen esittely
12.15–12.30: Riitta Jytilä & Niina: Kekki: Kohti ylirajaista lukemista: lukupiiri aikuisten maahanmuuttaneiden yhteisöllisen oppimisen menetelmänä
12.30–12.40: Keskustelu
12.40–13.00: Satu Grünthal: Kirjallisuus, nuorten lukeminen ja kielten oppiminen
13.00–13.10: Keskustelu
13.10 – 13.20: Aino Mäkikalli: Miten luemme? -hankkeen esittely
13.20-13.40: Elias Heikkonen: Lukion äidinkielen ja S2-kirjallisuudenopetuksen
eroja opetussuunnitelmissa ja ylioppilaskokeissa
13.40–13.50: Keskustelu
TAUKO
14.10 – 14.40: Paneelikeskustelu: dialogisuus ja toimijuus lukupiireissä
TuPä-projektin tutkijoiden kanssa keskustelemassa Instrumental Narratives -projektin tutkijat Hanna Meretoja ja Eevastiina Kinnunen
14.40: Keskustelu