Etähavaintoja NOTilla ja etäopetusta Namibiaan

Tiedekeskus Tuorlassa järjestettiin jälleen vuosittainen havaitsevan tähtitieteen intensiivikurssi, jossa tähtitieteen opiskelijat pääsevät tekemään etähavaintoja NOT teleskoopilla. Opiskelijat myös suunnittelevat havainnot etukäteen ja saadut havainnot käsitellään ja tulokset esitellään toisille opiskelijoille. Suomen ESO-keskuksen tutkijatohtorit ja tutkijat ovat perinteisesti osallistuneet kurssin järjestämiseen sekä luennoitsijoina että opiskelijaryhmien ohjaajina ja niin tänäkin vuonna! Tutkijatohtori Marco Berton piti luennot spektroskopiasta ja spektroskopisen datan käsittelystä sekä ohjaa Turun Yliopiston opiskelijoiden ALFOSC projekteja. Uusi tutkijatohtorimme Steve Williams ohjaa opiskelijoita infrapunahavaintojen saloihin. Ja akatemiatutkija Elina Lindfors etäohjasi ryhmää Namibian yliopistosta, Turun Yliopiston yhteistyöyliopistosta. Kyseessä oli testiryhmä ja tavoitteena on jatkossa tiivistää yhteistyötä Namibialaisten kanssa myös tähtitieteen saralla.