Havaintokoulussa opiskelijat tekevät havaintoja yhteispohjoismaisella kaukoputkella NOTilla

Tänäkin vuonna FINCAlaiset osallistuvat tähtitieteen opiskelijoiden havaintokoulutukseen. Vuosittain järjestävä kurssi päästiin tauon jälkeen järjestämään lähikurssina Avaruuspuisto Väisälässä, Kaarinassa. Kurssille osallistuu opiskelijoita kaikista tähtitiedettä Suomessa opettavista yliopistoista (Turku, Helsinki, Oulu ja Aalto) mutta myös Namibiasta! Namibian yliopisto (UNAM) on Turun Yliopiston yhteistyöyliopisto ja yhteistyötä tehdään myös tähtitieteen koulutuksen saralla. Namibilaiset opiskelijat osallituvat kouluun etäyhteidellä ja heitä ohjaa professori Michael Backes (UNAM) ja dosentti Elina Lindfors (Suomen ESO-keskus).

Kurssilla opiskelijat pääsevät tekemään tieteellisiä havaintoja Turun Yliopiston omistamalla yhteispohjoismaisella kaukoputkella NOTilla, joka sijaitsee Kanarialla La Palman saarella. Maanantai-iltana taivas kuitenkin oli kirkas myös Kaarinassa ja opiskelijat pääsivät kurkkaamaan Jupiteria ja sen kuita Suomen suurimman kaukoputken läpi.