Kohti dialogista tietoa taiteen ja tieteen välisessä Floating Platforms -hankkeessa

Kulttuurihistorian oppiaineessa toimiva Aboagora-projekti yhdistää voimansa performanssi- ja esitystaiteen festivaali New Performance Turku Festivalin kanssa tarkastellakseen tieteen ja taiteen välistä metodologiaa ja praktiikkaa.

Vuonna 2014 New Performance Turku Festivalin teoksissa nähtiin taiteen ja tieteen yhtymäkohtia. Helsingin yliopiston kasvitutkija Matthew Robson luennoi Essi Kausalaisen ”Volatile Signals” -performanssin aikana. Kuva: Hannu Seppälä.

Yksi Suomen Kulttuurirahaston vuonna 2015 jakamista suurimmista apurahoista myönnettiin Aboagora-symposiumin ja kansainvälisen performanssi- ja esitystaiteen festivaalin New Performance Turku Festivalin yhteishankkeelle. Floating Platforms -hankkeen tarkoituksena on löytää keinoja tieteen ja taiteen tasavertaisen dialogin tuottamiseksi. Hankkeeseen kuratoidaan Suomesta ja Euroopasta kuusi performanssitaiteilijaa ja kuusi eri alojen tutkijaa, joiden muodostamat työparit lähestyvät kahdella residenssijaksolla yhdessä käsiteltävää aihetta taiteen ja tieteen keinoin.

Floating Platforms -kokonaisuus toteutuu osana New Performance Turku Festivalin ja Aboagora-symposiumin ohjelmistoja, ja yleisöllä on mahdollisuus seurata tieteen ja taiteen kohtauspinnoilla syntyviä ilmiöitä. Yhteishanke syventää kummankin tapahtuman tieteen- ja taiteenvälisyyden kysymyksiä ja avaa tämän keskustelun tuloksia eri tieteen- ja taiteenalojen toimijoiden käyttöön. Hanke tarjoaa taiteilijoille ja tutkijoille työkaluja tieteen- ja taiteenvälisyyden kysymyksien pohdintaan tapahtumaosioiden, keskustelujen sekä vuonna 2016 ilmestyvän hankejulkaisun muodossa. Tarkoituksena on tutkia ja vakiinnuttaa erilaisia työskentelymahdollisuuksia ja -menetelmiä sekä tieteellisessä että taiteellisessa praktiikassa. Hankkeen analysoijana ja työparien mentorina toimii taiteen tohtori, kuraattori Mari Krappala.

Maija Hirvasen Walkapolis-kävelykierros tutki festivaalilla julkisen tilan performatiivista geologiaa tutkija Toni Eerolan johdolla. Kuva: Hannu Seppälä.

Tieteen ja taiteen välillä

Tieteen- ja taiteenväliset kysymykset ovat kummankin tapahtuman keskeisen kiinnostuksen kohteena. Yhteishanke syventää Aboagora-tapahtuman lähtöajatusta avoimesta tiedonkulusta sekä tieteen ja taiteen välisen yhteistyön hyödyntämisestä eri tieteenalojen sekä yhteiskunnan käyttöön. New Performance Turku Festival esittelee vuosittaisessa tapahtumassaan joukon uraauurtavia ja ajankohtaisia performanssi- ja esitystaiteen tekijöitä. Vuonna 2014 festivaalin teemana oli asiantuntijuus, jota tapahtumassa edustivat niin taiteilijat, tutkijat kuin yleisön jäsenetkin. Tänä vuonna asiantuntijuuden teema saa jatkoa Floating Platforms -yhteishankkeesta.

Vuonna 2015 Aboagora-symposium järjestetään 11.–13.8. ja New Performance Turku Festival 28.9.–4.10. Kummankin tapahtuman kansainvälinen ohjelmisto julkistetaan kevään aikana.

Anni Välimäki on Floating Platforms -hankkeen ja Aboagora-symposiumin koordinaattori, sekä New Performance Turku Festivalin tuottaja.