Muistettu tiedekunta -hanke tallentaa tiedekunnan historiaa

Vuonna 2020 Turun yliopiston humanistinen tiedekunta täyttää 100 vuotta ja nyt humanistisessa tiedekunnassa on käynnissä Muistettu tiedekunta -hanke, jossa opiskelijat haastattelevat tiedekunnan nykyisiä ja entisiä opiskelijoita sekä työntekijöitä heidän muistoistaan, kiintopisteenä tilat.

Kelanauhoja Fennicumissa uskontotieteen ja folkloristiikan äänitearkistossa vuonna 1979. Kuva: Stig Söderholm. Turun yliopiston keskusarkisto.

Sählään nauhurin kanssa, ainakin kolmesti siirrän sitä pöydällä ja tarkistan että punainen valo palaa. On aika lausua nauhalle päivämäärä: kahdestoista kahdetta. Nauhalle tallentuu: kahdeksas kahdettatoista.

Googlaan pikaisesti haastateltavan ennen sovittua tapaamista. Yliopiston entinen rehtori. Googlaan kauhuissani pikaisesti: miten teititellään luontevasti. Haastattelussa edessämme on sisupastilleja tarjoava leppoisasti tarinoiva isoisä. Turhaa jännittämistä jälleen.

Auktoriteeteiksi kokemiensa henkilöiden tapaaminen uudessa ja yllättävänkin intiimissä tilanteessa voi tuntua jännittävältä. Helpottavaa oli toisaalta huomata, miten myös osa haastateltavista jännitti. Kommelluksetkaan eivät haitanneet, tyhjät patterit vain vaihdettiin uusiin ja jatkettiin haastattelua vähän taaksepäin kelaten. Pudottipa eräs haastateltava laskiaispullansakin syliin keskittyessään liiankin huolellisesti muisteluihin. Oivallinen tapa rikkoa jää.

Juslenia syksyllä 1995. Haastateltavilla oli erityisen paljon muistoja Jusleniasta ja Fennicumista. Kuvaaja ei tiedossa. Turun yliopiston keskusarkisto.

Lukuisia työhuoneita ja rakennuksia

Osa haastateltavasta henkilökunnasta on viettänyt Turun yliopistolla opiskelijana ja työntekijänä yhteensä vuosikymmeniä. Monella työntekijällä myös työhuoneet ovat ehtineet vaihtua ja joillekin on muuttoja talosta toiseen osunut työuralle useita.

…muuttoja on ollut sanotaanko ihan riittämiin ja en välttämättä kyllä haluais enää muuttaa virkani puolesta yhtään mihinkään…

Muuttoihin suhtauduttiin hyvin erilaisin tuntemuksin. Toisiin rakennuksiin rakastuttiin, toisista oli ilo sulkea ovi viimeisen kerran. Oli myös mielenkiintoista huomata, miten eri tavalla henkilöt eri oppiaineissa suhtautuivat tiloihin. Esimerkiksi Sirkkalassa vaikutti selvästi se, olivatko työhuoneet syrjässä Historicumissa, vai Minervassa opiskelijoiden lähellä. Haastatteluissa tuli myös vahvasti esille suuret odotukset tulevasta muutosta Arcanumiin.

Vuoden 2019 loppuun asti voi muisteluita lähettää netissä.

Sade Aali ja Emma Mäkinen ovat kurssin osallistujia.

Kuva: Turun yliopiston kampus Turun tuomiokirkon tornista kuvattuna. Juslenia näkyy kuvan vasemmassa reunassa, Fennicum jää juuri kuvan ulkopuolelle. Kuva: Hanna Oksanen.