Soveltava pro gradu -tutkielma – sukellus projektimaailmaan

Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa on alusta saakka ollut mahdollista tehdä perinteisen työn sijaan ns. soveltava pro gradu -tutkielma, jossa opiskelija pääsee toteuttamaan jotakin konkreettista, soveltamaan opittua luovasti ja työskentelemään tulosvastuullisesti toimeksiantajalta saadun palautteen ja aikataulun puitteissa.

Kokemäen Kolli -pehmolelu. Kuva Tapio Pessi.

Kulttuuriperinnön tutkimuksen pro gradu -työni ”Yhteisön voimaa vai voimattomuutta? Kokemäen Kolli -markkinointisuunnitelma” käsittää Kokemäen kaupungille projektityönä tehdyn suunnitelman Kokemäen Kolli -markkinointihahmon kehittämiseksi, ja tätä soveltavaa osiota arvioivan teoreettisen osion.

Työstin markkinointisuunnitelman eli siis pro graduni soveltavan osan yhdessä kulttuuriperinnön opiskelijan Paula Kuparin kanssa joulukuusta 2009 tammikuuhun 2011. Alkuasetelmana oli Kokemäen kaupungin kehittämistyöryhmän idea fiktiivisestä kissahahmosta. Hahmon juuret juontuvat 1970-luvulle, jolloin Kokemäellä tehtiin samannimisiä pehmoleluja. Tarkoitus oli hyödyntää paikkakunnan historiaa ja Kokemäki-Seuran keräämää aineistoa. Kohderyhmiä olivat matkailijat, yritykset ja lapsiperheet. Tekijöille annettiin varsin vapaat kädet suunnittelutyöhön.

Lähtökohta oli inspiroiva, muttei ongelmaton. Jouduimme pohtimaan paikkaan liittyvän markkinoinnin realiteetteja ja markkinointihahmon luomia rajoitteita kohderyhmien kannalta. Pääkohderyhmäksi valikoituivat lopulta kokemäkeläiset lapsiperheet, joihin Kolli-hahmon koimme parhaiten vetoavan. Ajatuksena oli erottua kuntamarkkinoinnin massasta ja keskittyä sisäiseen markkinointiin, joka onnistuessaan levittäisi puskaradion avulla viestiä eteenpäin.

Aloitimme työn tekemällä lapsiperheille lomakekyselyn, jossa kysyimme heidän näkemyksiään Kokemäestä lapsiperheiden asuinpaikkana.  Kokemäen Kolli -hahmon arvoiksi valitsimme paikallisuuden, tarinallisuuden, historiasidonnaisuuden, lapsiperheen arjen ja yllättävät näkökulmat. Nämä arvot määrittelivät Kolli-hahmolle suunnittelemaamme toiminta- ja tapahtumakalenteria. Kokemäen kaupungin historialla toimme esille arkistoaineistosta kumpuavaa paikallisuutta ja tarinoita. Keskeisiä olivat myös kotiseututyö ja Kokemäen kulttuuriympäristö, jotka näyttivät olevan paikkakunnan elinvoimaisuuden säilyttämisen ja kehittämisen kulmakiviä.

Pro gradu- tutkielman teoreettisen osion kirjoitin yksin. Nostin siinä esiin projektin aikana heränneitä kysymyksiä ja reflektoin yhtäältä omia ja toisaalta työn toimeksiantajan valintoja projektin vaiheilta. Lopuksi pohdin niiden vaikutusta lopputuloksena syntyneeseen markkinointisuunnitelmaan. Soveltava pro gradu -tutkielmani oli työläs, mutta antoisa. Se antoi mahdollisuuden soveltaa teoreettista tietoa konkreettisesti ja työelämälähtöisesti. Uskon, että voin hyödyntää kokemuksiani Kolli-projektissa erinomaisesti siirtyessäni opiskelusta työelämään.

Tiina Huolman, maisteriopintojaan Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa viimeistelevä porilaistunut opiskelija.