Uusia ja vanhoja naisia taiteen ja kulttuurin kentällä

Nainen kulttuurissa, kulttuuri naisessa -teos käsittelee sitä, miten sukupuoli jäsentää kulttuurin ja taiteen kenttää. Teoksen artikkeleissa valotetaan tyttöyttä, naiseutta ja naisen vanhenemista sekä kulttuurisena että materiaalisena ilmiönä. Feministinen ja sukupuolisensitiivinen ote on teoksessa itsestäänselvyys.

AJANK_Suvitie_kuva

Teos lähestyy sukupuoleen liittyviä kysymyksiä kirjallisuuden-, taiteen- ja historiantutkimuksen keinoin.  Monitieteinen kirjoittajakunta pohtii artikkeleissaan esimerkiksi lapsitähti Shirley Templen tähtikuvan seksuaalista latausta amerikkalaisissa elokuvissa, sotaan liittyvien traumojen purkamista tuoreissa naisten kirjoittamissa kotimaisissa romaaneissa sekä tšekkiläis-ranskalaisen Milan Kunderan teoksissaan välittämää seksististä naiskuvaa.

Nainen kulttuurissa, kulttuuri naisessa -teos tekee näkyväksi feministisen tutkimuksen sekä sukupuolentutkimuksen teorioiden ja metodien kehittymistä Suomessa 1980-luvulta nykypäivään saakka.

Teos sopii oppikirjaksi yliopistoon, mutta myös kaikille naisen kulttuurisista merkityksistä kiinnostuneille lukijoille.

Nainen kulttuurissa, kulttuuri naisessa. Toim. Viola Parente-Čapková, Heidi Grönstrand, Ritva Hapuli ja Kati Launis. Kulttuurihistoria 13. Turku: k&h 2015.

Teos on myynnissä Turun yliopiston verkkokaupassa Utushopissa.

Lisätietoja:

Viola Parente-Čapková, Kati Launis, Heidi Grönstrand