Kengät syksyisten, huuruisten lehtien päällä maassa

Hoitava viestintä on vaikuttavaa potilasviestintää

Hoitava viestintä

Potilaan elämismaailma voi sisältää diagnoosin ja hoitopäätöksen kannalta tärkeää tietoa.  Jos lääkäri kiinnittää huomion pelkästään vaivaan, potilaan hoidon kannalta tärkeää tietoa voi jäädä huomioon ottamatta. Samalla oleellinen osa mahdollisuudesta vaikuttaa potilaan valmiuksiin ja kykyyn toimia omaa kuntoutumistaan edistävällä tavalla voi jäädä hyödyntämättä.

Ne merkitykset, jotka mahdollistavat potilaalle omaa kuntoutumista ja hoitoa tukevaan toimintaan ryhtymisen, voivat perustua potilaan elämään, arkeen, arvoihin, perustarpeisiin, hengissäpysymiseen tai johonkin muuhun. Lääkäri ei voi ymmärtää niitä, jos hän ei keskustele potilaan kanssa tämän tilanteesta, arvostuksista ja tarpeista. Ilman näitä tietoja potilaaseen vaikuttaminen on enemmän sattumanvaraista kuin suunnitelmallista ja johdonmukaista.

Hoitavan viestinnän malli antaa lääkärille tai muulle sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselle työkalun kannustaa potilasta tuomaan esiin omaa elämismaailmaansa ja vaivan merkitystä sen kannalta. Hoitavan viestinnän mallissa on kolme vaihetta: Merkityskeskustelu, Oivalluskeskustelu sekä Vahvistava keskustelu. Keskustelumallin avulla lääkäri pystyy lyhyessä ajassa saamaan käsityksen potilaan elämismaailmasta ja sairauden tai vaivan vaikutuksesta siihen. Samalla myös potilas saa mahdollisuuden oivaltaa itselleen merkityksellisiä asioita, mikä voi auttaa motivoitumaan hoitoon tai terveyskäyttäytymisen muutoksiin.

Lisätietoa Hoitavan viestinnän mallista voit lukea Harry Köhlerin väitöskirjasta (2019) tai yleiskielisestä teoksesta Köhler Harry 2022. Potilaan ja lääkärin yhteistyö – Parantavan hoitosuhteen ytimessä, Duodecim. Kirja löytyy useimmista kirjastoista sekä äänikirjasovelluksista.