Arundhati Deosthale vie lukemisen iloa Intian kyliin

Tapasin kesäkuussa 2019 muutaman kerran intialaista Arundhati Deasthalea, joka on Intiasta. Hän on yhdessä miehensä kanssa perustanut A & A Booktrustin. Tehtyään pitkän uran kustannusalalla pariskunta halusi keskittyä hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyyden keskiössä on heidän rakkautensa kirjoihin ja lukemiseen.

Intiassa on vielä lukuisia kyläyhteisöjä, joissa lukeminen ja kirjat ovat lähes tuntemattomia. Lukutaidon merkitys hyvinvoinnin ja kouluttautumisen näkökulmasta on kuitenkin keskeinen. Vaikeissa olosuhteissa ja rajallisin varoin he lähtivät viemään lastenkirjallisuutta kouluihin. Monissa paikoissa oli aloitettava ihan alusta ja heidän ideansa ovat siirrettävissä myös suomalaiseen kouluyhteisöön, vaikka olosuhteet ovat ihan erilaiset.

A & A Booktrustin tavoitteet ovat moninaiset. He rakentavat lukunurkkauksia, kirjastoja tai aktiviteettikeskuksia kyliin ja pieniin kaupunkeihin – Making the whole village read. Näissä kylissä on vain hyvin vähän lukutaitoa eikä varallisuutta kirjojen ostamiseen. Tavoitteena heillä on saada joka vuosi näihin kyliin 100 uutta lastenkirjaa joko englannin tai hindin kielellä. Tavoite on niin kunnianhimoinen, että osa kirjoista on valittava, käännettävä ja kustannettava itse.

A & A Booktrust valitsee käännettäväksi ja kustannettavaksi vain korkeatasoista lastenkirjallisuutta. Kun piipahtaa heidän sivuillaan, huomaa, että heillä on tarjolla kirjallisuutta monista Euroopan maista, myös Suomesta. Arundhatin kirjallisuuden tuntemus ja rakkaus kirjallisuutta kohtaan on käsittämätön: hän tuntuu tuntevan kaikki suomalaiset lastenkirjailijat! Kirjallisuus käännetään aina alkukielestä ja kuvitus säilytetään autenttisena. Tämä on Arundhatille tärkeää, sillä kirjallisuuden kautta lapset tutustuvat maailmaan, joka heille muuten jäisi vieraaksi – Books are our window to the world.

A & A Booktrust etsii jatkuvasti uutta kirjallisuutta toimitettavaksi kyliin. Kustantamiseen he tarvitsevat tekstilahjan kuvittajalta ja kirjailijalta sekä lahjoituksen kustantamiseen. Näin he voivat lahjoittaa kirjat kirjanurkkauksiin ja myydä kirjoja erittäin edulliseen hintaan. Englannin- ja hindinkieliset kirjat maksavat 1 – 5 euroa! Kirjallisuuden hinta on näin pieni, jotta mahdollisimman monilla olisi mahdollisuus saada luettavaksi laadukasta lastenkirjallisuutta.

KUVA 1. Arundhati Deosthale tekee merkintöjä suomalaisista kirjoista

Arundhati työskentelee miehensä kanssa päivittäin kouluissa. Apunaan heillä on eri maiden lastenkirjailijoita, jotka saavat asua Arundhatin kotona. Suomesta heillä on vieraillut Salla Savolainen. He lukevat lasten kanssa kirjoja ja kannustavat myös heidän vanhempiaan lukemaan. Lasten lukunurkkausten lisäksi kouluihin syntyy heidän toimestaan erityisesti äideille suunnattuja naistenlehtinurkkauksia. Naisten aseman edistäminen onkin heidän toimintansa keskiössä: lastenkirjallisuutta valitessaankin he kiinnittävät erityistä huomiota siihen, että kirjoissa esiintyy voimakkaita tyttölapsia.

Kun käyt heidän verkkosivuillaan http://www.aabooktrust.org, huomaat, kuinka käyttökelpoisia ideoita heillä on: jos koulussa ei ole kirjahyllyjä, voi kirjat ripustaa pyykkinarulle jne. Lisäksi he esimerkiksi kustantavat taitetun A3-kokoisia kirjoja vaikka yhdestä runosta tai tarinasta.
Oli mielenkiintoista keskustella Arundhatin kanssa lasten lukemisesta ja huomata, että erilaisuudesta huolimatta meillä on samojakin ongelmia: pojat ovat vähemmän innokkaita lukijoita kuin tytöt ja lapset monesti kyllä lukevat, mutta lukeminen on vain mekaaninen suoritus, jossa ei lukemisesta jää mitään käteen.

KUVA 2. Lastenkirjainsituutin johtajan Kaisa Laaksosen kanssa meillä riitti keskusteltavaa
A & A Booktrust on voittanut lukuisia palkintoja toiminnastaan! Tilaan joitakin heidän kustantamiaan kirjoja IKI-hankkeelle meidän kaikkien käyttöön.

Juli-Anna Aerila

P.S. Arundhatin tytär, Avanti, oli hänen mukanaan Raumalla. Hän järjesti pienen työpajan normaalikoululla: työpajassa neljäsluokkalaiset toteuttivat tarinoita eskarilaisten kanssa. Eskarilaiset kastoivat peukalonsa vesiväriin, jonka jälkeen he lisäsivät sormenjälkiin pieniä jalkoja ja muita yksityiskohtia. Näistä hahmoista he sitten saduttivat tarinoita neljäsluokkalaisten kanssa. Lopuksi valkoisten ruusujen kukkaveteen liotettiin vanhoja tussien hylsyjä. Seuraavana päivänä ihmeteltiin ruusujen uusia värejä.

KUVA 3. Avantin työpajassa