Bingohaasteita perheille ja opettajille (FI, SE, EN)

Koronakevät on muuttanut kaiken hyvin nopeasti. Monien perheiden ja opettajien suunnitelmat menivät aivan uusiksi. IKI-TARUn tiimi on tehnyt neljä erilaista bingopohjaa, joita voivat vapaasti käyttää perheet ja opettajat. Bingopohjat löytyvät PDF-tiedostona suomeksi (4kpl), ruotsiksi (2kpl) ja englanniksi (2kpl).

Tekemistä perheille

  •  Bingoruudukon voi tulostaa ja kiinnittää jääkaapin oveen. Aina kun lapsi saa tehtyä bingoruudukon asian, hän saa laittaa ruutuun tarran tai piirtää rastin kyseisen ruudun päälle. Ideana saada joko yksi bingo tai vaikka koko bingoruudukko tehtyä tietyssä ajassa.
  •  Bingon saamisesta voi myös kisailla sisarusten tai vanhempien kesken: kilpailijoilla on omat värinsä, saa rastittaa omalla värillään ruudun kun saa tehtävän tehtyä. Kuka saa ensimmäisenä ruudukon täyteen?
  •  Bingoa voi pelata myös ristinollana: kaksi lasta voi pelata yhdessä tai lapsi ja vanhempi voivat pelata. Säännöt ovat samat kuin perinteisessä ristinollassa, mutta jotta saa piirtää ruudukkoon ristin tai nollan, on ensin tehtävä ruudukon tehtävä. Kumpi voittaa?

Ideoita opettajille

  •  Opettajat voivat myös hyödyntää bingopohjia etäopetuksessaan jakamalla kuvat bingopohjista oppilailleen.
  •  Viikon tehtävänä on saada bingoruudukko täytettyä. Oppilaat saavat itse valita missä järjestyksessä suorittavat tehtävät.
  •  Oppilaat voivat myös dokumentoida suorituksiaan esim. äänittämällä lukemistaan, ottamalla kuvan työstään tai lähettämällä opettajalle linkin tai näyttökuvan.
  •  Oppilaille voi antaa tehtäväksi, että huomiseen mennessä kaikilla on yksi bingo. Seuraavana päivänä käydään yhdessä läpi millaisia bingorivejä oppilaat valitsivat ja keskustellaan siitä, mikä oli hauskin tai mukavin tehtävä.
  •  Bingoruudukosta opettaja voi myös valita vain yhden kiinnostavan tehtävän ja antaa sen tehtäväksi oppilailleen.
  •  Oppilaille voi antaa tehtäväksi keksiä oman bingon papereille tai koneella. Oppilaiden suunnittelemia bingoja voidaan jakaa muille oppilaille tai antaa tekijälle haasteeksi. Opettaja voi antaa bingoruudukon keksimiseen jonkinlaiset raamit (esim. bingon täytyy sisältyä lukemista/ulkoilua/laskemista jne.)
  •  Bingoa voi pelata oppilaiden kanssa laivanupotus-tyylillä: Opettaja voi olla päättänyt jo jonkin bingorivin ruudukosta ja oppilaiden tehtävä on löytää kyseinen bingorivi. Oppilaat saavat ehdottaa tehtäviä (tai pelkästään ruutuja jos tehtävät halutaan pitää yllätyksinä) ja oppilaiden tulee tehdä ehdottamansa ruudun tehtävä ennen kuin voivat ehdottaa seuraavaa ruutua. Kun he valitsevat ruudun, jonka ope on valinnut, he saavat tiedon siitä ja voivat yrittää päätellä, mihin suuntaan rivi jatkuu.

 

Kaikki IKI-TARUn bingopohjat (PDF)

IKI-TARU’s bingo: Reading and writing (PDF)

IKI-TARU:s bingo : Läsning och skrivning (PDF)

Voimia kevääseen ja lukuiloa kaikille!

Teksti ja lukubingoharjoitukset
Johanna Lähteelä