Celia auttaa opettajia ja oppilaita haasteiden ääreltä lukemisen maailmaan

Moni opettaja tapaa työssään lukemisessa ja lukemaan oppimisessa erityisiä vaikeuksia kohtaavia oppilaita. Opettajan tehtävänä on johdattaa oppilaansa itsenäisiksi lukijoiksi, mutta tukipalveluihin perehtyminen saattaa tuntua aikaa vievältä ja haastavalta. Opetusministeriön hallinnon alainen erikoiskirjasto Celia (https://www.celianet.fi/)  tarjoaa monimuotoista luettavaa ja resursseja kaikille, joille perinteisen paperikirjan lukeminen on hankalaa lukivaikeuden tai vamman vuoksi. IKI-Taru sai ainutlaatuisen tilaisuuden lisätä tietämystä saavutettavasta lukemisesta. Celian informaatikko Minna Katela, lasten ääni- ja pistekirjallisuudesta vastaava Marjo Kauttonen ja oppimateriaalit hyvin tunteva suunnittelija Rebekka Laaksonen tutustuttivat IKI-Tarun Celian keskeisiin palveluihin ja auttoivat nostamaan esiin organisaation laajoilta verkkosivuilta juuri opettajille ja samalla vanhemmille kiinnostavia sivuja.

IKI-Taru: Millaisia materiaaleja Celia tarjoaa ja kuinka niitä pääsee hyödyntämään? Maksaako aineistojen käyttö jotain?

Celia: Tarjoamme kauno- tieto- ja oppikirjallisuutta muun muassa ääni- ja pistekirjoina. Kirjoja on valikoimassamme kymmeniätuhansia! Palvelut ovat olleet maksuttomia vuodesta 2018 eteenpäin. Monista kirjoista, varsinkin oppikirjoista, on tarjolla myös ääntä ja tekstiä hyödyntäviä yhdistelmäkirjoja. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Celia ei valtion laitoksena kilpaile kaupallisten äänikirjapalveluiden kanssa ja valikoima on siksi erilainen. Erityisopettajat voivat rekisteröidä oppilaat äänikirjapalvelun käyttäjiksi, mutta myös oman paikkakunnan kirjastot tuntevat palvelumme hyvin ja auttavat mielellään opettajia. Kirjastojen puoleen kannattaa kääntyä myös silloin, kun koulun erityisopettajien keskuudessa on vaihtuvuutta. Kirjastoyhteistyön kautta tieto Celiasta säilyy ja siirtyy kouluyhteisön sisällä. Aineistojen käyttöönotossa ja oppilastunnusten hankinnassa yhteistyö opettajakunnan välillä on siis tärkeää, mutta Celian verkkosivut opastavat myös alkuun askel askeleelta:

Sivu kouluille

Sivu opettajille

IKI-Taru: Celian oppikirjat ovat kuulemma suosittuja. Miten opettaja voisi parhaiten johdattaa oppilaansa myös saavutettavan kaunokirjallisuuden ääreen?

Celia: Aivan ensimmäiseksi on hyvä tutustuttaa oppilaat erilaisiin lukemisen tapoihin. Tässä on pari pohdintakysymystä alkuun: Miltä näyttää äänikirjaa lukeva lapsi paperikirjan lukijaan verrattuna? Miten kuulokkeiden käyttö voisi tukea myönteistä lukijaidentiteettiä? Monet lukijat pitävät puhelimeen ladattavasta Pratsam Reader -äänikirjasovelluksesta. Äänikirjat ovatkin monelle jo tuttu kirjamuoto. Sovellus tekee esimerkiksi lukunopeuden säätämisestä helppoa.

Haluamme tarjota saavutettavaa lukemisen iloa lapsille ja heidän vanhemmilleen. Joskus sopivien kirjojen löytäminen laajasta valikoimastamme on kuitenkin vaikeaa. Siksi olemme luoneet Tarina-arkku sivuston, joka esittelee valmiit eri luokka asteille sopivat kirjallisuustarjottimet. Lyhimmät kirjat ovat muutaman minuutin mittaisia, joten Tarina-arkkuun kannattaa tutustua jo alaluokilla.

Tarina-arkkua voit tutkia täällä:

Linkki Tarina-arkkuun

Celialla on erikseen oma matalan kynnyksen kirjavinkkaussivu:

Facebook-sivu kirjavinkkaukseen

Tietoa Pratsam Reader -sovelluksesta on tämän linkin takana

Suosittelemme myös uutiskirjettämme, jonka avulla on helppo pysyä kärryillä äänikirjauutuuksista: https://uutiskirje.celia.fi/

Huomaa erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuuden uutiskirje!

IKI-Taru: Onko Celialla taidelähtöisen kirjallisuuskasvatuksen näkökulmasta mielenkiintoista materiaalia, jota ei vielä tunneta hyvin?

Celia: Tässä kontekstissa voisi mainita koskettelukirjat, joissa tarina yhdistyy kokonaisvaltaiseen aistikokemukseen. Kirjoja on lainattavissa noin tuhat kappaletta. Koskettelukirjoja voi myös valmistaa itse valikoimaamme varten ja itse asiassa moni koskettelukirja on valmistettu opinnäytetyönä. Verkkosivuillamme on lisätietoa koskettelukirjoista täällä: linkki koskettelukirjatietoon.

IKI-Taru: Olisiko Celialla toiveita opettajille?

Celia: Vaikuttaa siltä, että palvelumme tunnetaan opettajien keskuudessa melko vaihtelevasti. Olisimme kiitollisia, jos opettajat keskustelisivat lähikirjastoissaan tai suoraan meidän kanssamme kokemuksistaan. Haluaisimme selvittää tarkemmin erilaisten kirjojen suosiota ja oppimateriaalien käyttötapoja.

IKI-Taru kiittää Celiaa mielenkiintoisesta keskustelusta. Toivomme, että monimuotoiset kirjat löytävät tiensä mahdollisimman moneen luokkaan ja perheiden yhteisiin lukuhetkiin!

Kuvan lähde: Celian medialle suunnatut sivut