EDUBALLS – pallot ja liikunta lisäävät motivaatiota kirjainten ja lukemisen opettelussa

Helmikuussa sopivasti juuri urheilulomien aikaan (18.–23.2.2019) IKI-TARU kutsui sekä Raumalle että Jyväskylään vierailulle Sara Wawrzyniakin Puolasta Wroclawin yliopistosta (liikuntatieteiden laitos ja joukkueurheilulajien yksikkö). Hän on kehittänyt EduBalls-menetelmän, jossa yhdistellään erilaisia pallopelejä ja muita sisältöjä. Hän toi mukanaan ohjekirjasen kehittelemistään peleistä ja sovellusmahdollisuuksia on ihan älyttömästi.Sara piti Raumalla Turun opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoille useita työpajoja, joissa hän esitteli pallojen mahdollisuuksia kielten oppimisessa: 1. “Learning by playing – EDUballs in language art education” ja 4.”Learning by playing – EDUballs in foreign language education”.

Pelillisyys oppimisessa on tuttua Suomessa ja itsekin käytän paljon pelejä esimerkiksi kieliopin opettamisessa, mutta oli mielenkiintoista pelata “kielipelejä”, jotka olikin kehittänyt liikunnan, ei kielen asiantuntija. Niissä painottuivat ehkä liikunnallisuus ja joukkuehenki tuntemiani pelejä enemmän: jokaiseen leikkiin oli mietitty ylimääräistä pientä liikuntaa eikä leikeissä ollut yhtään turhaa odottelua. Lisäksi kaikissa peleissä toimittiin ryhmässä ja ryhmien muodostaminenkin syntyi vauhdilla. Hauskaa oli!

Saralla oli mukana 150 palloa!! Toiminta perustuu ajatukseen siitä, että suuri osa lapsista nauttii erilaisista pallopeleistä ja pallon käsittelystä. EduBallsit ovat koripalloja, mutta pienempiä (ns. minipalloja) ja niissä on numeroita, kirjaimia (isot ja pienet) sekä matemaattisia symboleja. Lisäksi pallot ovat erivärisiä: keltaisia, vihreitä, sinisiä, punaisia ja oransseja.

Peleissä hyödynnetään sekä pallojen symboleita ja värejä että perinteisiä viestileikkejä. Samalla opitaan laskemaan, lukemaan, aakkosia, oikeita pallo-otteita, silmä-käsi-koordinaatiota ja muita motorisia taitoja sekä esimerkiksi suunnan hahmottamista.

EDuBallsia koskevat tutkimukset osoittavat, että liikunnan yhdistäminen muuhun oppimiseen parantaa lasten itsetuntoa, osallistaa heitä, opettaa heitä tekemään päätöksiä ja toimimaan tiimeissä ja kehittää myötäelämisen kykyä.

Liitteessä ensimmäinen opas peleistä. Toinen ilmestyy juuri. Varsinaisten EdBalls-pallojen puuttuessa, voit miettiä oman sovelluksen. Jos haluat tilata pallot, minulta saa lisää tietoa siiihenkin.

Juli-Anna Aerila

Eduball-materiaali PDF-muodossa