Korona-ajan jouluna luetaan ja tarinoidaan yhdessä monella kielellä
Korona-aika on saanut monet tarttumaan kirjaan uudelleen. Jo pitkään on tiedetty, että monille lukeminen on potentiaalinen harrastus. Se tarkoittaa sitä, että kirjaan ja muuhun luettavaan tarttuminen kiinnostaa, mutta aikaa ei löydy. Nyt moni onkin käyttänyt lisääntyneen kotoilun ajan lukemiseen.
Myös lapsille lukeminen on lisääntynyt. Esimerkiksi Lukukeskuksen kyselyn mukaan jopa neljäsosa suomalaisista on lukenut lapsilleen enemmän kuin tavallisesti kevään 2020 aikana. Yhteinen lukuhetki synnyttää turvallisuutta ja läsnäoloa monia lapsiakin huolestuttavassa tilanteessa ja auttaa myös aikuisia rauhoittumaan tai keskustelemaan lapsen kanssa ajankohtaisista asioista.
Korona-ajan käsittelyä kirjallisuuden avulla
Kirjat ja tarinat ovat oivallinen tapa käsitellä myös korona-aikaa lasten kanssa. Ilta-Kanerva Kankaanrinta esittelee Onnimanni-lehdessä (4/2020) lastenkirjallisuutta, joka käsittelee erityisesti COVD 19 –virusta. Hänen mukaansa kansainvälisesti korona-aiheista lastenkirjallisuutta on ilmestynyt nopeassa tahdissa paljon ja esimerkiksi New Yorkin kaupungin koulukirjastojen sivuilta löytyi syksyllä 2020 jopa 350 erilaista vapaasti ladattavaa verkkokirjaa aiheesta useilla kielillä.
Suomeksi COVID 19 –teemaista lastenkirjallisuutta on ilmestynyt huomattavasti vähemmän. Piplo Productonin –sivuilta löytyy lastenkirja nimeltä ”Trinka ja Sami–Taistelu isoa virusta vastaan”. Tämä lapsille suunnattu tarina ja siihen liittyvä muu materiaali antaa vanhemmille ja opettajille välineitä korona-ajan käsittelyyn lapsen kanssa. Lastenkirja, liitännäismateriaali (vastauksia lasten kysymyksiin) ja vanhempainopas ovat kaikki ladattavissa ilmaiseksi organisaation sivuilta.
”Trinka ja Sami–Taistelu isoa virusta vastaan” kuuluu Trinkasta ja Samista kertovaan kirjasarjaan, jonka tavoitteena on auttaa lapsia ja perheitä selviämään erilaisista vaikeista ja traumaattisista tilanteista. Koronateemainen teos on ainoa suomennettu, mutta kirjasarja käsittelee esimerkiksi hurrikaaneista, maanjäristyksistä ja tulipaloista selviämistä. Lisäksi sivuilta löytyy yleisimmin pelkojen käsittelyyn soveltuva Chandra Ippenin tarina ”Once I was very scared”, joka löytyy sivuilta usealla kielellä (ei suomeksi) ja kirjailijan itsensä lukemana englanninkielisenä äänikirjana. Kirjan tarinaa peloista voi jatkaa lapsen kanssa sivustolta ladattavissa olevien sorminukkejen avulla.
Covid 19 –virukseen liittyvistä ajatuksista voi isompien lasten kanssa keskustella erilaisia virusteemaisia kertomuksia lukemalla. Kirjasampo-palvelusta virus-hakusanalla löytyy useita kiinnostavia teoksia, joista voisi mainita esimerkiksi Soininvaaran ”Ebola Helsinki”, Parvelan ja Sortlandin Kepler62-sarjan viidennen osan ”Virus” ja Bryantin Sisters-sarjan ”Koston paikka”.
Jouluna on aikaa rauhoittua ja lukea
Joulun aika on perinteisesti rauhoittumisen ja perheen aikaa. Joulun ajan yhdessäoloon on mukava liittää luku- ja keskusteluhetkiä. Tarinointiin ei aina tarvita kirjaa, vaan meillä kaikilla on tarinoita kerrottavana. Lapsista on mukava kuulla esimerkiksi heidän vauva-ajastaan, nimensä valinnasta tai vanhempien lapsuudesta. Myös lapsilla on monia tarinoita kerrottavana. Kertomiseen voi kannustaa esineiden avulla: lapsi voi kertoa esineen tarinan, keksiä tarinoita, joissa esineet seikkailevat tai rakentaa tarinaa esineleikin avulla. Parhaat tarinat syntyvät usein yhdessä: voisiko tehdä koko perheen ketjukertomuksen, jossa yksi aloittaa, toinen jatkaa ja viimeinen päättää tarinan.
Monesti lapset eivät toivo kirjalahjoja. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka kirja ei ole suosikkilahja, sitä arvostetaan ja se kiinnostaa. Lapsista on hienoa saada itselleen teos, jonka aikuinen on huolella valinnut juuri häntä ajatellen. Lisäksi kirjalahjaan sisältyy usein ajatus yhdessäolosta ja kivoista keskusteluista aikuisen kanssa. Tutkimukset myös osoittavat, että kirjalahjat luetaan ja joillekin ne ovat ainoat luetut kirjat.
Monesti yhdistämme yhteiset lukuhetket ja tarinan voiman vain pieniin lapsiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös isot lapset hyötyvät ja nauttivat kirjallisuuspohjaisesta yhdessäolosta. Silloin kirjallisuushetki voi olla toisen muotoinen: voidaan kokoontua yhteiseen tilaan herkuttelemaan joulusuklailla ja lukemaan omaa kirjaa. Mukava voisi olla myös yhteinen elokuvahetki ja elokuvan taustalla olevaan kirjaan tutustuminen. Tärkeää on olla kiinnostunut lapsen lukemisesta ja tehdä siitä yhteistä toimintaa.
Kirjallisuusvalinnoissa on tärkeää ajatella lasta ja lapsen tarpeita. Erikoisina aikoina lapset tarvitsevat kirjallisuutta paitsi vaikeiden ja huolestuttavienkin teemojen käsittelyyn joko tarinoiden tai tiedon kautta, mutta myös ilon tuottamiseen. Nauru ja ilo, jotka syntyvät lukuhetkessä tuottavat turvallisuutta ja luottamusta tulevaisuuteen. Tähän aikaa vuodesta sitä kutsutaan myös joulumieleksi, tai joulun taiaksi.
IKI-TARUn toimijat käpertyvät kirjojen pariin ja toivottavat kaikille taianomaista joulua!