Open the Door for Reading –projektista oppimassa

Olin toukokuun alussa (6.-7.5.2019) Erasmus+-rahoitteisen projektin mukana Brysselissä. Projektissa etsitään keinoja lisätä monikielisten ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten lukemista. Vierailun aikana kiersimme monissa kohteissa, joissa lastenkirjalle on luotu erityinen asema. Projekti kohdistuu erityisesti varhaiskasvatukseen, mutta ideat ovat sovellettavissa muuallekin.

Bryssel on kielellisesti erityinen paikka eikä vähiten Euroopan Unionin vuoksi. Asukkaita tulee ja menee, sillä muutaman vuoden välein suurin osa asukkaista vaihtaa maisemaa. Lisäksi paikallisetkin puhuvat vähintään kahta kieltä. Tästä syystä kieli, kirjallisuus, kirjat ja kirjastot ovat erityisessä asemassa.

Brysseleer-projektin tarkoituksena on edistää vanhempien osallisuutta lasten koulunkäyntiin ja tukea heidän kielen oppimistaan. Brysseleer-projekti sisältää monenlaista toimintaa, jonka tavoitteena on osallistaa monikielisiä vanhempia lasten koulunkäyntiin ja sitä kautta kielen oppimiseen sekä sopeutumiseen. Vanhemmat ovat koululla Brysseleer-toiminnassa kaksi kertaa viikossa kolmen ja puolen tunnin ajan. Projektityöntekijän kanssa vanhemmat tekevät samoja asioita (esim. samanlaisia oppitunteja ja tehtäviä) kuin lapsetkin tekevät koulussa. Lisäksi Brysseleer-projekti järjestää toimintaa, jossa vanhemmat ja lapset toimivat yhdessä, sekä toimintaa, joka keskittyy asioihin, joita vanhemmat osaavat ja joissa ei tarvita esimerkiksi ranskan kielen taitoa.

Brysseleer-projektin toiminnoista voisi konkreettisina esimerkkeinä mainita 15 minuuttia päivässä tapahtuman. Tällä tarkoitetaan, että vanhemmat ovat mukana aamutunneilla 15 minuutin ajan. Tähän viiteentoista minuuttiin projektityöntekijä suunnittelee yhdessä opettajan kanssa toimintaa, jossa lapset ja vanhemmat työskentelevät yhdessä. Usein toiminta keskittyy kielen oppimiseen (language stimulation). Language stimulation –hetkessä voi olla vaikka seuraavat harjoitukset: ohjaaja laittaa pöydälle erilaisia esineitä ja jokainen pienryhmän jäsen poimii yhden esineen, jonka avulla kertoo jotakin positiivista itsestään tai ohjaaja laittaa pöydälle erilaisia lautasia ja jokainen pienryhmän jäsen kertoo jotakin omasta historiastaan lautasen avulla.

Vanhempien tutustuttaminen lastenkirjallisuuteen on tärkeää: Vanhemmat vierailevat Brysseleer-tunneilla usein kirjastossa ja heille järjestetään kirjavinkkauksia. Lisäksi he lukevat kirjoja yhdessä ja keskustelevat niiden pohjalta. Tavoitteena on mallintaa sitä, miten kotona voi lasten kanssa keskustella luetusta. Toisinaan vanhemmat myös esittävät lapsille esimerkiksi nukketeatteria lastenkirjan pohjalta. Brysseleer = WIC = Welcome in the Class?

ABC-keskus eli Arts Basic for Children on taidetoimintakeskus lapsille Brysselissä. Siellä lastenkirjat olivat kaiken toiminnan keskiössä. On tärkeää, että kirjat ovat kauniisti esillä ja tarjolla lasten käytettäväksi jatkuvasti. Keskuksessa lapset työskentelevät erilaisten luovien projektien parissa sekä kouluaikana että vapaa-ajalla. Luova toiminta voi olla akrobatiaa, tanssia, käsitöitä, maalaamista, elokuvaamista, rakentelua tai mitä muuta tahansa, mutta aina siihen liittyy kirjallisuus. Ihan mahtavaa! Lisäksi keskuksessa oli ihana ajatus siitä, että lasten pitää tulla sinne kuin kotiinsa: päivän aikana kaikki laittoivat yhdessä ruokaa ja osa tarvikkeista saatiin omasta puutarhasta. Luonnollisesti keittiössä oli paljon kirjallisuutta ruuista, kasviksista, taidekuvista, joissa on ruoka-aineita, lastenkirjoja, joissa syödään paljon tai laitetaan ruokaa. Lue lisää http://www.abc-web.be/abc-huis-brussel/?lang=en!

Vielä pakko mainita Reading Line. Reading Line –ajatusmallin takana oli aivan ihana kirjastonhoitaja. Hän oli kehitellyt monenlaisia toiminnallisia ja lapsilähtöisiä kirjallisuuteen tutustumisen tapoja. Lähtökohtana oli ensin keksiä, millainen lukija on ja millaisista kirjoista voisi pitää. Tätä selviteltiin esimerkiksi räpsyn tai koodaamisen avulla. Sitten tutustuttiin kirjallisuuteen vaikkapa tuolileikin avulla: Musiikin loputtua ei kilpailtukaan tuoleista, vaan tutustuttiin tuolilla olevaan kirjaan. Tärkeää oli, että tarjolla oli monenlaisia kirjoja ja kaikki saivat sanoa mielipiteensä. Yritän saada nämä materiaalit suomeksi. Laitan sitten sorminuket ja muut jakoon kaikille!

Juli-Anna Aerila