Pakopeli opettaa esiopetuksessa ongelmanratkaisua ja yhteistoimintaa

Pakohuonepeli esikoulussa 

Sonja Taskinen ja Lassi Ketola

Sonja Taskinen ja Lassi Ketola suunnittelivat varhaiskasvatuksen opintojen esiopetuksen harjoitteluun pakohuonepelin. Harjoittelussa kolmen viikon teemana toimi pelko. Teema oli lasten toiveiden mukainen. Seuraavassa blogimerkinnässä he kertovat harjoittelun toteutumisesta:

Alustimme lapsia teemaan puhumalla ja käsittelemällä pelkoa monin eri tavoin. Luimme kirjoja, teimme erilaisia tehtäviä, kuuntelimme musiikkia ja piirsimme pelottavia olentoja, sekä puhuimme lasten omista peloista. Pelon teemaan liitettynä toimintaan osallistui useasti hahmo nimeltä Surma Susi. Susihahmo osallistui lasten toimintaan viikoittain ja siitä tuli lapsille hyvin rakas.

Ryhmä sai alustuksena pakohuoneeseen avunpyyntökirjeen muodossa: lasten piti pelastaa Surma Suden ystävät pimeästä luolasta. Pimeä luola oli pakopelin päätepiste, jonne pääsemiseksi suunnittelimme lapsille 5 tehtävää: taidekuvapalapelit, ristikon, maalausta, valoputket sekä kirjaimet purkissa. Lisätehtävänä lapsien tuli bongata seinillä pimeässä hohtavia kirjaimia, joita olimme opetelleet aikaisemmilla viikoilla (O, S ja L).

Pakohuonepelin aluksi lasten tuli kaivella ja etsiä huoneesta niin paljon vihjeitä ja johtolankoja kuin mahdollista. Sitten he yhdessä kokoontuivat pöydän ääreen ja ratkaisivat ongelmat yksi kerrallaan tai monta yhtäaikaisesti. Lapset toimivat ryhmässä: osa lapsista ratkaisi pulmia ja toiset jatkoivat etsimistä. Viimeisen haasteen ratkettua lapset kirjoittivat luolan koodin pöydällä olevaan alustaan (112) ja sen alta paljastui avain. Avaimella lapset saivat avattua purkin lukon ja vapautettua Surman ystävät. Pelastustehtävä oli suoritettu!

Seuraavassa vielä yksilöidysti haasteet tai ongelmat:

Haaste 1: Maalaus

Seinältä löytyi valkoisia tyhjännäköisiä papereita, joissa häilyvästi näkyi kirjaimia. Tehtävänä oli löytää huoneesta keino selvittää, mikä sana papereista muodostui. Huoneessa oli pöydällä vesiväreillä värjättyä vettä, jotka lapset tutkiessaan huonetta löysivät ja he laveerasivat valkoiset paperit ja selvittivät mitä papereissa luki. Papereista muodostui vihjeeksi sana Y – K – S – I. Vihjesanan voi paperille kirjoittaa esimerkiksi valkoisella liidulla.

Haaste 2: Taidepalapelit

Ympäri huonetta löytyi kaikkialta palapelin palasia. Lasten kuului löytää palapelien palat ja ratkaista ne. Palapelit olivat Salvador Dalín maalaus ‘The Faces Of War’ sekä Aleksi Gallen-Kallelan ‘Sammon puolustus’. Näiden palapelien keskelle, paperin toiselle puolelle, muodostuivat numerot 1, 1 ja 2. Palapelit oli piilotettu kirjekuoriin ympäri huonetta: hirviöiden kitaan, ison hämähäkinseitin sekaan sekä pulpetin alle kiinnitettynä.

Haaste 3: Ristikko hirviön kidassa

Lapset pääsivät rohkeina kurkottamaan kätensä pelottavan hirviön kitaan. Sisältä löytyi sanasokkelo ja kynä. Heidän piti olla tarkkana ja löytää sanaristikosta sanat YKSI, YKSI ja KAKSI.

Haaste 4: Käärme

Lapset löysivät pitkin poikin huonetta vessapaperirullia, joiden päässä oli kelmua. Heidän tuli taskulampun valolla huomata, että putkesta heijastuu valokeilaan kuvia, näistä valokeiloista pitäisi muodostua heidän seuraava vihjeensä: Käärme. Käärmeen kieleltä ja pitkin kehoa löytyi seuraavat vihjeet, numerot 1,1 ja 2.

Haaste 5: Kirjainpurkki

Huoneesta löytyi iso purkki, joka oli täynnä erivärisiä muovisia kirjaimia ja numeroita. Lasten kuului kaivella ja tutkia purkin sisältöä ja asettaa kirjaimet ja numerot oikeaan järjestykseen. Purkissa oli numeroina kaksi ykköstä ja kirjaimina sana kaksi.

Loppusanat

Pakohuoneen luominen oli pitkä prosessi, johon pistimme pareina paljon aikaa. Olimme molemmat hyvin ylpeitä lopputuloksesta ja varsinkin lasten reaktiosta. Monipuoliset tehtävät loivat haastetta, mutta myös onnistumisen kokemuksia. Saimme myös luotua pakohuoneen avulla mielestäni hyvän lopetuksen pelko aiheeseen, sillä lapset, jotka olivat kotona jännittäneet pakohuonetta, voittivat pelkonsa ja pitivät hauskaa.