Gunilla Axénin ja Inez Svensson: Helppotekoisia vaatteita

Gunilla Axénin ja Inez Svensson
Helppotekoisia vaatteita: peruspuvusto ja miten se ommellaan
Suomentaja Aila Viranko
Tammi, 1976

Vanhoissa harrastuskirjoissa on jotain riemukasta! Tammen T-kirjasarjaa julkaistiin aikana, jolloin ohjeita vaikkapa biodynaamiseen viljelyyn, posliininmaalaukseen tai autonhuoltoon etsittiin vielä kansien välistä eikä internetistä. Omasta hyllystäni löytyy muutamia sarjan teoksia, joilla on kyllä tunnearvoa, mutta joiden ohjeista aika on auttamattomasti ajanut ohi. Gunilla Axénin ja Inez Svenssonin Helppotekoisia vaatteita taas on yhä relevantti!

Länsinaapurissa ensin ilmestynyt ja suomeksi 1976 käännetty kaavakirja sisältää käytännöllisiä ohjeita oman vaatekaapin täyttämiseen. ”Ajattomia malliltaan ja mukavia päällä”, lupailee takakansi kirjan vaatekokoelmasta. No, ajattomia ja ajattomia – jos rohkeus vain riittää autenttisen 1970-luvun muodin päälle pukemiseen. Miten olisi vaikka paksusta froteesta ommeltu kylpytakki, kunnon vakosamettitakki itse neulottuine rannekkeineen tai vyötäröltä tiukasti istuvat leveälahkeiset housut? Viimeksi mainittua ohjetta on muuten kokeiltu myös käytännössä yläkoulun kässätunneilla vielä 2000-luvulla. Lopputulos miellytti niin opettajaa kuin innokasta ompelijaakin!

Vahvasti Abba-henkistä ompeluopasta on nykyään turha etsiä useimmista yleisistä kirjastoista. Varsinkin kirjan vapaalla kädellä piirretty ja tekstattu kaava-arkki on usein kadonnut innokkaiden kotiompelijoiden kuluttamista kappaleista. Turun yliopiston vapaakappalekokoelmasta kirja kuitenkin löytyy!

Teksti: Saara-Maria Kajava