Työryhmä

Tiedettä ja taidetta yhdistävän hankkeemme työryhmään kuuluvat tutkijat FT Heidi Hakkarainen (hankkeen vastuullinen johtaja), FT Topi Artukka, FT Reeta Kangas, FT Juhana Saarelainen sekä sarjakuvataitelija Tuuli Hypén.

Valokuva Heidi Hakkaraisesta

Heidi Hakkarainen

heidi.hakkarainen@utu.fi

FT Heidi Hakkarainen on käsitellyt tutkimuksessaan 1800-luvun kirjallista kulttuuria etenkin saksankielisessä Euroopassa ja Suomessa. Hän on kiinnostunut lastenkirjallisuudesta ja kasvatusaatteista pitkällä 1800-luvulla sekä kirjallisuuden ja painokulttuurin roolista erilaisten ajatusten, käsitteiden ja tunteiden välittäjänä. Hakkarainen on aikaisemmin tutkinut Viipurin alueen 1800-luvun alun suomenkielisiä lastenkirjoja Suomen Kulttuurirahaston rahoittamassa väitöksen jälkeisessä tutkimuksessa. Vuonna 2019 hän työskenteli vierailevana tutkijana Berliinin Max Planck -instituutin Tunteiden historian tutkimuskeskuksessa. Hakkarainen on myös työskennellyt hankkeissa Viral Culture in Early Nineteenth-Century Europe  ja Sanojen liike ja tiedon paikat – oppineet kirjalliset yhteisöt 1800-luvun alun Suomessa.


Valokuva Topi Artukasta

Topi Artukka

topi.artukka@utu.fi

FT Topi Artukka on erikoistunut 1800-luvun porvarillistuvan yhteiskunnan, seurallisuuden ja eliitin kulttuurihistorian tutkimukseen. Artukka väitteli Turun yliopiston Suomen historian oppiaineesta vuonna 2021. Suomen Tiedeseuran julkaisemassa väitöskirjassaan hän tarkasteli Turun 1810-luvun seurapiiriä, aikakauden kosmopoliittista seurallisuutta, tapakulttuuria sekä yhteisöllisyyden muodostumista. Väitöksen jälkeen Artukka on tutkinut niin Turun akatemian seremonioita, 1860-luvun nälänhädässä kärsineiden lasten historiaa kuin Turun palon jälkeisen yhteiskunnan toipumisen historiaa. LUKA-projektin lisäksi Artukka on mukana Koneen säätiön rahoittamassa Lasten ja nuorten arjen kokemukset köyhyydestä ja huono-osaisuudesta kriisien jälkeisessä Suomessa 1800-luvulta nykypäivään hankkeessa ja SLS:n rahoittamassa Opera i periferin? Åbo och Paris som musik- och teaterstäder 1790–1840 hankkeessa.

 

Valokuva Reeta Kankaasta
Reeta Kangas

rekang@utu.fi

FT Reeta E. Kangas on erityisesti Venäjän ja Neuvostoliiton visuaaliseen kulttuuriin, propagandaan ja eläinkuvauksiin erikoistunut tutkija. Hän väitteli Turun yliopiston venäjän kielen oppiaineesta tammikuussa 2017. Väitöskirjassaan Cartoon Fables: Animal Symbolism in Kukryniksy’s Pravda Political Cartoons, 1965–1982 hän tarkasteli eläinhahmojen funktioita neuvostoliittolaisissa kylmän sodan ajan pilapiirroksissa. Neuvostoliittolaisen visuaalisen propagandan lisäksi Kangas on tutkimuksessaan kiinnostunut visuaalisesta taiteesta ja museotoiminnasta, eläinhahmojen esittämisestä sarjakuvassa ja kirjallisuudessa sekä propagandan ja digitalisaation haasteista koulumaailmassa. Kangas toimii myös venäjän ja englannin opettajana. Vapaa-ajallaan Kangas viettää aikaa tyttärensä kanssa, lukee kirjoja, neuloo ja haaveilee hiihtämisestä Lapissa.

Valokuva Juhana Saarelaisesta

Juhana Saarelainen

jksaar@utu.fi

FT Juhana Saarelainen on 1800-luvun kulttuuri- ja aatehistoriaan erikoistunut tutkija. Hän on tutkinut esimerkiksi kansanvälisiä tieteellisiä ja filosofia vaikutteita 1800-luvun Suomessa, kirjakielen kehityksen aatehistoriaa ja kansallisuusaatteen kulttuurihistoriaa. Hän on työskennellyt muun muassa hankkeissa Suomalaisen kirjallisuuden atlas 1870–1940, The Muted Muses of Oral Culture: Ideology, Transnationalism and Silenced Sources in the Making of National Heritages and Literatures, Avoin Kalevala. Kansalliseepoksen digitaalinen ja kriittinen editio ja Viral Culture in Early Nineteenth-Century Europe.

Valokuva Tuuli HypénistäTuuli Hypén

tuuli.hypen@gmail.com

MA Tuuli Hypén on vuonna 1983 syntynyt turkulainen kuvittaja ja sarjakuvataiteilija, joka julkaisi esikoisalbuminsa vuonna 2010 ja on siitä lähtien työskennellyt päätoimisesti sarjakuvan ja kuvittamisen parissa. Hypén on koulutukseltaan kulttuurihistorian maisteri. Hänen töissään korostuu kiinnostus historiaan ja pelikulttuuriin minkä lisäksi hänellä on erityisosaamista liittyen tieteellisen tekstin esittämiseen helposti lähestyttävässä sarjakuvaformaatissa.