Aava merimaisema aurinkoisena kesäpäivänä

08.02.2024 08:15 - 15:30

Aika: 8.2.2024 klo 8.15-15.30
Paikka: Virkistyshotelli Yyteri, Sipintie 1, Pori

Päivän aikana kuultiin Meyer Turun telakan ja Wärtsilän meriteollisuustoiminnoista ja yhteistyömahdollisuuksista pk-yrityksille sekä oli ennalta sovittuja B2B-tapaamisia em. edustajien sekä muiden tilaisuuden toteuttamisessa mukana olleiden toimijoiden kanssa.

Tilaisuudessa Ilkka Rytkölä kertoi Meyer Turun telakan Business Finland -rahoitteisen veturihankkeen toimista ja telakan tarjoamista yhteistyömahdollisuuksista. Meyer Turun NEcOLEAP-ohjelmassa kehitetään laajan yhteistyöverkoston avulla risteilyaluksiin hiilineutraaleja ja kestäviä teknologisia ratkaisuja. Tavoitteena on saada uusi miljardiluokan alustilaus Meyer Turun telakalle. Lisäinfoa NEcOLEAP-veturihankkeesta www.necoleap.fi

Wärtsilän Zero Emission Marine -ohjelman vetäjä Kenneth Widel esitteli Zero Emission Marine (ZEM) Business Finland -rahoitteisen veturihankkeen ja siihen kytkeytyviä yritysyhteistyömahdollisuuksia. ZEM-kehitystyön tavoitteena on vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lisäinfoa ZEM-veturihankkeesta www.zemecosystem.com

Puheenvuoroissa tuotiin esille myös case-esimerkkejä liittyen Meyer Turun NEcOLEAPiin ja Wärtsilän ZEMiin, korkeakoulujen TKI-toimintaa sekä rahoitusmahdollisuuksia yrityksille. Lisäksikuultiin Merimerkit-hankkeen tarjoamia mahdollisuuksia tarjoaa yrityksille ja verkostoitduttiin muiden meriteollisuusverkoston toimijoiden kanssa!

Tilaisuus oli osallistujille maksuton edellyttäen ennakkoilmoittautumista ja se oli suunnattu niin meriklusterissa jo mukana oleville kuin siitä kiinnostuneillekin yrityksille.

Osallistujille jaettavat esitykset voi ladata klikkaamalla esityksen nimeä ohjelmassa:

8.15 Ilmoittautuminen ja verkostoitumiskahvit

9.00 Tervetuloa
Jari-Pekka Niemi, Prizztech Oy

9.15  Merimerkit – Meriklusterin kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden vahvistaminen
Anne E. Suominen, Turun yliopisto, TSE Pori

9.30 Wärtsilä Oyj & Zero Emission Marine
Kenneth Widell, Wärtsilä Oyj

10.00 Meyer Turku Oy & NEcOLEAP
Ilkka Rytkölä, Meyer Turku Oy

10.30 Verkostoitumistauko

11.00 Turun yliopiston yritysyhteistyö ja TKI-toiminta
Paavo Kosonen, Turun yliopisto
Päivikki Kuoppakangas, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö

Case GreenConnect
Antti Saurama, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Centre for Collaborative Research CCR ch

11.30 SAMK Merilogistiikan tutkimuskeskus & Case Hiilineutraali satamakäynti
Minna Keinänen-Toivola, Satakunnan ammattikorkeakoulu

11.50 Tampereen yliopiston toiminta meriteollisuudessa & NEcOLEAP- ja ZEM-vetureissa
Jussi Viljanen, Tampereen yliopisto

12.10 Business Finlandin rahoitusmahdollisuudet yrityksille
Markku Jokela, Business Finland

12.30 Kiitos osallistujille
Anne E. Suominen, Turun yliopisto, TSE Pori

12.35 Omakustanteinen verkostoitumislounas Meriravintolassa

13.30 B2B-tapaamiset á 15 min
Meyer Turku Oy
Wärtsilä Oyj
Business Finland
Turun yliopisto
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Tampereen yliopisto

15.30 Tilaisuus päättyy

Ohjelma ja aikataulumuutokset mahdollisia

Hiilineutraali horisontti Pori 8.2.2024 ohjelma ja osallistuneet organisaatiot

Ilmoittautumalla tapahtumaan osallistujat hyväksyvät henkilötietojen tallentamisen ja käytön tämän tilaisuuden tarkoituksiin. Osallistuneet organisaatiot raportoidaan osana Merimerkit-hankkeen tuloksia ja toimintaa.

Lisämateriaalia: Business Turku SCALE – ABLE ABLE Matchmaking

Yhteyshenkilöt:

Lahden seudun yritykset: Ville Uimonen | 050 574 3222 | ville.uimonen@ladec.fi
Satakunnan ja Varsinais-Suomen yritykset: Anne E. Suominen | 040 779 9494 | anne.e.suominen@utu.fi
Business Turku: Tapio Karvonen | 040 779 9482 | tapio.karvonen@businessturku.fi

Hiilineutraali horisontti 8.2.2024 Pori -tilaisuus on osa Merimerkit-ryhmähankkeen (R-00018) toteutusta. Merimerkit-hanke on Euroopan unionin osarahoittama hanke, jota toteuttavat Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Turun yliopisto. Tilaisuuden toteutusyhteistyössä mukana Prizztech Oy, Business Turku, Meyer Turku Oy, Wärtsilä Oyj ja Business Finland. Seuraa Merimerkit-sivuilla tiedotusta tulevista Hiilineutraali horisontti -tapahtumista.

Pääkuva: Anne E. Suominen

Tilaa Merimerkit-uutikirje