Laivojen teknistä suunnittelua kuvaava havainnekuva, jossa on kaksi digitaalisesti piirrettyä laivaa satamassa ja taustalla on numerosarjoja

Laiva-alan luentopäivät: Digitalisoituva laiva

18.05.2022 - 19.05.2022

18.-19.5.2022, Å-sali, Hotel Scandic Julia, Eerikinkatu 4, Turku

Luentopäivillä käsitellään autonomisen meriliikenteen ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia laivojen suunnittelussa ja operoinnissa. Millainen on etäohjattu laiva? Entä kyberturvallinen laiva? Miten tällä hetkellä hyödynnetään suuria datamääriä simuloinnissa ja operoinnissa? Mihin suuntaan sääntely on kehittymässä?

Laiva-alan luentopäivät ovat osa koulutussarjaa, jolla käsitellään laivatekniikan keskeisiä ja
ajankohtaisia aihepiirejä. Aihepiirien valintaa ja luentopäivien sisältöä ohjaa Meriteollisuus ry:n
täydennyskoulutustoimikunta, jossa ovat edustettuina maamme telakka- ja meriteknologiateollisuus,
varustamot, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Merivoimat, VTT sekä Aalto-yliopisto. Tilaisuudet
järjestää Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

lataa ohjelma pdf-muodossa tästä

Keskiviikko 18.5.2022

Puheenjohtajana Matti Lehti, Global Product Manager, ABB Oy

9.30 Aamukahvi

10.00 AUTONOMISEN MERILIIKENTEEN VISIOT
Päivi Haikkola, Senior Ecosystem Lead, ONE SEA – Autonomous Maritime Ecosystem, DIMECC Ltd

10.30 VESILIIKENTEEN AUTOMAATION EDISTÄMINEN
– Valtioneuvoston periaatepäätös liikenteen automaation edistämisestä, merenkulun kansainvälisen, EU- ja kansallisen sääntelyn kehitys
Viestintäneuvos Anne Miettinen, Liikenne- ja viestintäministeriö, Tieto-osasto / Automaatioyksikkö

11.00 MITEN LUOTSATAAN DIGITALISOITUVAA LAIVAA?
Luotsausjohtaja Sanna Sonninen Finnpilot Pilotage Ltd

Pål Børre Kristoffersen, Senior Principal Engineer, DNV

9.45 KYBERTURVALLISUUS KANSAINVÄLISEN SÄÄNTELYN NÄKÖKULMASTA
– IMO/EU & EMSA; ISM & ISPS
Johtava asiantuntija Jan-Christian Welander, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

10.15 Tauko

10.30 ÄLYKÄSTÄ OPTIMOINTIA INTEGROIDUILLA JÄRJESTELMILLÄ
Tuomas Sipilä, Senior Business Analyst, Wärtsilä Voyage

11.00 E-NAVIGOINTI, ECDIS JA TIEDONSIIRTOTARPEET DATALLE
Petri Tissari, Product Manager, Furuno Finland Oy

11.30 Lounas

12.30 LAIVAMOOTTOREIDEN ETÄKUNNONVALVONTA JA ETÄTUKI
Teijo Hiito, Digital Product Manager, Expert Insight & Operational Support, Wärtsilä Finland Oy

13.15 LUOTETTAVAN TILANNETIEDON TUOTTAMINEN JA JAKAMINEN
Sauli Eloranta, Vice President, Safe and Connected Society, VTT Oy

13.45 Kahvi

14.15 VIRTUAALITODELLISUUDEN HYÖDYNTÄMINEN SUUNNITTELUSSA
Erikoistutkija, TkT Teijo Lehtonen, Tietotekniikan laitos, Teknillinen tiedekunta, Turun yliopisto

14.45 FINFERRIESIN KOKEMUKSIA DIGITALISAATIOSTA MERENKULUSSA
Pasi Roos, Safety and Traffic Director, Finferries

15.15 Päivän päätös

Muutokset ohjelmassa mahdollisia.

Ilmoittautumiset tämän linkin kautta viimeistään 4.5.2022.
Osallistumismaksu on 770 €.
Osallistumismaksu sisältää jaettavan aineiston sekä ohjelmaan merkityt lounaat ja kahvit. Koulutuksiimme lisätään arvonlisävero 24%.

Tilaisuus järjestetään ensisijaisesti lähitilaisuutena. Osallistuminen on kuitenkin mahdollista myös etäyhteyden kautta. Hinta on tällöin 670 € + alv 24%. Ilmoittautumiset yllä olevan ilmoittautumislinkin kautta. Maininta etäosallistumisesta kohtaan ”terveiset järjestäjälle”. Järjestelmä näyttää hinnaksi normaalihinnan mutta huomioimme etäosallistumisen laskutuksessa.

Osallistujille on varattu majoituskiintiö Scandic Hotel Juliasta, josta majoittuja voivat varata ja maksaa itse majoituksen. Huoneet ovat varattavissa hotellin varaustilanteen mukaan.

Varaukset voi tehdä varaustunnuksella BMKK180522
osoitteessa: https://www.scandichotels.fi/hotellit/suomi/turku/scandic-julia, puhelimitse +358 2 336000 tai sähköpostilla julia@scandichotels.com
1 hh 92 euroa / huone / yö

Lisätietoja Marja Luomanen, marja.luomanen@utu.fi, p. 040 7799 485.

Ilmoittautumisen peruutuksen voi tehdä kuluitta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Peruuttamatta poisjääneiltä veloitetaan koko osallistumismaksu, ja viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tapahtuvista peruutuksista veloitetaan 200 € peruutusmaksu. Mikäli peruutus tapahtuu kolme arkipäivää ennen tilaisuuden alkua tai sen jälkeen, veloitetaan koko osallistumismaksu. Peruutuksen sijaan on mahdollista lähettää toinen osallistuja tilalle. Vahvistus tilaisuuden toteutumisesta ja tietoa käytännön järjestelyistä lähetetään viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Osallistumismaksu laskutetaan viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.