Skolfreden läsår 2023-24

Idag utlysas den nationella skolfreden för läsåret 2023-24. För årets tema eleverna har valit olikhet är en rikedom. Avsikten är att påminna hur man får inte retas och att det finns nolltolerans mot ofredande och diskriminering i skolsamhället. Varje människa i skolan ska kunna känna sig trygg, värdefull och accepterad.

Vad gör en trygg skola? Många kommentarer som vi fick i SuomiAreena hänger ihop med temat för skolfreden i år.

Programmet organiseras av Folkhälsan, Finlands Föräldraförbund, Mannerheims Barnskyddsförbund, inrikesministeriets polisavdelning och Utbildningsstyrelsen. På följande länkar hittar du nyttig information om skolfreden:

Skolfreden | Mannerheims Barnskyddsförbund

Skolfredsuppgifter | Mannerheims Barnskyddsförbund

Skol- och dagisfred för alla! | Folkhälsan

Förebyggande av mobbning, trakasserier, diskriminering och våld | Utbildningsstyrelsen

Skolfreden | Utbildningsstyrelsen

På sociala medier kan man söka information om skolfreden med sökord #Skolfreden #Koulurauha #OlikhetÄrEnRikedom #ErilaisuusOnRikkaus.