Koulurauha lukuvuonna 2023-24

Tänä keskiviikkona julistetaan jälleen jokavuotinen valtakunnallinen koulurauha. Tämän lukuvuoden teemana on erilaisuus on rikkaus. Teeman tarkoituksena on muistuttaa kouluympäristön syrjimättömyydestä ja siitä, ettei kenenkään tule joutua koulussa häirinnän tai kiusaamisen kohteeksi.

Mikä tekee turvallisen koulun? Monet SuomiAreenassa saamistamme vastauksista liittyvät läheisesti tämän vuoden koulurauhateemaan.

Koulurauha-ohjelman takana ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Poliisihallitus, Opetushallitus, Folkhälsan ja Suomen Vanhempainliitto. Toimijoiden verkkosivuilta löytyy erilaista hyödyllistä materiaalia koulurauhateeman esiintuomiseen niin tällä kuin tulevillakin kouluviikoilla. Tutustu ja lue lisää seuraavista linkeistä:

Valtakunnallinen koulurauhateema kannustaa jokaista olemaan omanlaisensa | Opetushallitus

Kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisy, tunnistaminen ja puuttuminen | Opetushallitus

Ei kaikelle väkivallalle -sivusto | Opetushallitus

Koulurauha | Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Koulurauha-tehtäviä | Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Ryhmäyttäminen peruskoulussa | Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Nuortennetti | MLL

Sosiaalisen median kanavista koulurauhaan liittyviä sisältöjä voi etsiä hakusanoilla #Koulurauha #Skolfreden #ErilaisuusOnRikkaus #OlikhetÄrEnRikedom.