Neuropsykiatriset haasteet, lapsen tuki ja erityisopetus 4op (moduuli III)

Haku auki

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat (veo)

Tavoitteet

Koulutuksen aikana osallistuja syventää tietämystään lasten neuropsykiatrisista haasteista, kehittää osaamistaan, jakaa tietoa työyhteisössä lasten tukemisesta ja erityisopetuksesta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.

Koulutuksen jälkeen osallistuja hallitsee uusimpia erityispedagogisia menetelmiä ja opettamisen keinoja, kykenee ohjaamaan ja tukemaan vanhempia kodin kasvatustyössä, kykenee toimimaan monialaisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa ja on perehtynyt erilaisiin kommunikaatio- ja vuorovaikutuksen tukemisen menetelmiin.

Sisältö ja toteutus

Koulutus sisältää materiaaleihin tutustumista, asiantuntija-alustuksia, vuorovaikutteisia koulutuspäiviä, sisältöjä syventäviä tehtäviä, verkkotyöskentelyä, tiedon soveltamista omaan työtoimintaan ja työyhteisöön sekä kehittämiskohteen valinnan ja siihen liittyvän tuotoksen.

Teemat, koulutuspäivät ja päätösseminaari (reaaliaikaisesti verkossa)

Teema 1: Miten osaan ”lukea” lasta? Tutkimustietoa neurokirjosta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikan tueksi. Luento (klo 12-15.30) 20.3.23

Teema 2: Tukea ja pedagogisia toimintatapoja kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja sosiaalisiin suhteisiin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Koulutusiltapäivät (Klo 13-15.30): 23.3.23 ja 27.3.23

Teema 3: Tukea ja pedagogisia toimintatapoja tarkkaavuuteen ja itsesäätelyyn. Koulutusiltapäivät (klo 13-15.30): 19.4.23 ja 25.4.23

Teema 4: Tukea ja pedagogisia toimintatapoja tunnetaitojen opettamiseen ja käyttäytymisen haasteisiin. Koulutusiltapäivät (klo 13-15.30): 9.5.23 ja 16.5.23

Päätösseminaari: Kooste koulutuksesta ja ideoiden jakaminen toteutetuista käytännöistä.
Koulutuspäivä
(klo 12-15.30) 15.6.2023

Ilmoittautuminen

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja osallistujalle maksuton. Koulutus on täynnä, emme ota enää osallistujia.

Yhteystiedot:

Sari Koski