Kirjallisuuskasvatus

Kirjallisuus ja ajattelu

Lukeminen on ongelmanratkaisua ja päätelmien tekemistä, joten hyvä lukutaito ja lukemiseen
kiinnittyminen tukevat oppimista. Lukeminen ei tarkoita pelkästään perinteistä kirjoitettujen,
lineaarisesti etenevien tekstien lukemista, vaan lukutaito viittaa kaikenmuotoisten tekstien
tulkintaan. Yhdessä ja samassa tekstissä on nykyään yhä useammin monenmoisia merkitystä
synnyttäviä elementtejä, kuten kuvia, symboleita, ääniefektejä ja linkkejä muihin teksteihin.

Lukeminen kartuttaa sanavarastoa. Kieli koostuu sanoista, kuten myös keskeinen ajattelumme.
Mitä enemmän luemme, sitä monimutkaisempia asioita pystymme siis ajattelemaan. Lisäksi
kirjallisuus parantaa kykyämme kuvitella itsellemme vieraita asioita. Samalla tekstiin
eläytyminen parantaa myös epävarmuuden sietokykyämme, sopeutumistamme uusiin
olosuhteisiin ja luovaa ajatteluamme.

Luetun ymmärtäminen ja tulkinta ovat ajattelua, ja samakin teksti herättää erilaisia ajatuksia eri
lukijoilla. Tästä syystä luettuun on hyvä liittää jotakin luovaa ja vapaata toiminta, jossa jokainen
voi tehdä näkyväksi omaa ajatteluaan. Näin opimme ymmärtämään omaa ja toistemme
ajattelua. Lisäksi erilaiset luetun ymmärtämisen ja tulkinnan tavat tulevat tutuiksi.