Wikipedia edit-a-thon, Suomen ja lähialueiden rautakausi ja keskiaika

ke 9.3. klo 11-17
Paikka: Turun yliopisto, Calonia, Cal1006
Tapahtumaan on mahdollista osallistua etänä Zoomin ja Slack -kanavan kautta.

Ilmoittautuminen 23.2. mennessä Konstassa.

Wikipedia on noussut maailman tärkeimmäksi hakuteokseksi, ja sen merkitys tiedonvälittäjän on kiistaton. Tästä huolimatta akateemisessa työssä on vähän kannustimia päivittää Wikipediaa. Dies Medievales-konferenssin teeman ollessa muistaminen, muisti ja tieto on mitä sopivin hetki saattaa Wikipedian Suomen rautakautta ja keskiaikaa koskevaa tietoa ajan tasalle ja kirjoittaa katveeseen jääneistä aiheista uusia artikkeleita.

Kutsumme eri tieteenalojen edustajia osallistumaan Wikipedia edit-a-thoniin, jonka teemana on Suomen ja lähialueiden rautakausi ja keskiaika. Wikipedia edit-a-thon on tapahtuma, jossa päivitetään ja kirjoitetaan artikkeleita yhdessä. Kokeneemmat Wikipedian käyttäjät neuvovat aloittelevia kirjoittajia. Päivitämme ja kirjoitamme rautakautta ja keskiaikaa käsitteleviä artikkeleita erityisesti suomeksi ja ruotsiksi, mutta myös englanniksi ja muilla osallistujien hallitsemilla kielillä.

Edit-a-thoniin voi osallistua koko sen ajaksi tai piipahtaa mukaan vain hetkeksi, oman aikataulun mukaan. Tapahtuman järjestää tutkimusprojekti Muinaiset kuningaskunnat ja Venäjän perustajat: pseudohistoria ja historiapolitiikka 2000-luvun Suomessa osana Dies Medievales 2022 -konferenssia.

Päivän ohjelma:
10.30: Tila aukeaa, kahvia ja pientä purtavaa
11.00: Tilaisuuden avaus
11.10-11.30: Wikipedian merkitys verkkokeskusteluissa: Pseudohistoria-tutkimushankkeen havaintoja.
11.30-12.00: Johdatus Wikipedian päivittämiseen. Päivän tavoitteen asettaminen
12.00-13.00: Editointisessio 1
13.00-13.45: Lounas (omakustanteinen)
13.45-14.45: Editointisessio 2