Tapa 1. Lähityöpaja

Mittareiden valitsemiseen sekä lähi- että etätyöpaja soveltuvat hyvin. Lähityöpajassa osallistujien kesken vuorovaikutus ja keskustelu on sujuvampaa kuin etätyöpajassa. Tämä saattaa edistää mittareiden valintaan liittyvää keskustelua.

Valmistelut

  • Aktiivisen työskentelyn kesto n. 2-2,5 h (taukoja ei ole huomioitu)
  • Osallistujien maksimimäärä on n. 20
  • Työskentely on suunniteltu yhdelle aihekokonaisuudelle (esimerkiksi ympäristö, sosiaalinen vastuu tai hallinto)
  • Jos käsiteltäviä aiheita on useita, kannattaa kukin aihekokonaisuus käydä läpi erikseen
  • Työskentely voi tapahtua paperilla: tarvitaan A0/A3-papereita ja tusseja/kyniä
  • Vaihtoehtoisesti voi käyttää digitaalisia fasilitointityökaluja (saatavilla maksuttomia työkaluja)
  • Kummassakin tapauksessa tarvitaan kirjuri, joka kokoaa yhteen ja/tai tallentaa tulokset (mittarit ja niiden pisteytyksen)

Ennakkomateriaali: mittaaminen (20-30 min)

1. Käydään läpi osallistujille toimitettu ennakkomateriaali

2. Käydään esityksen pohjalta yhteiskeskustelua mittaamisesta

  • Mittaamisen haasteet
  • Mittaamisen tarjoamat mahdollisuudet

Mittareiden valinta (40-50 min)

1. Pienryhmätyö (n. 20-30 min)

  • Ryhmä jaetaan 2-7 henkilön pienryhmiin, joihin valitaan eri yrityksistä edustajia
  • Työn pohjana on 3. askeleen työpajassa tuotettu miellekartta tai lista osa-aiheista
  • Ryhmästä yksi henkilö valitaan kirjaamaan mittarit ja niihin liittyvät näkökohdat
  • Ryhmä pohtii kestävyysaihetta yrityksen ja arvoketjun näkökulmasta:
    • Mitä mittareita osa-aiheisiin liittyen on jo käytössä?
    • Mitä uusia mittareita voidaan kehittää osa-aiheiden mittaamiseen?
    • Mitä näkökohtia osa-aiheiden mittaamiseen liittyy?

2. Ryhmätyön purku (n. 20 min)

  • Käydään ryhmissä laaditut mittarit läpi yhdessä ja keskustellaan niihin liittyvistä näkökohdista

Galleriakävely parhaiden mittareiden valitsemiseksi (20-30 min)

1. Galleriakävely (n. 10 min)

  • Kaikki osallistujat saavat kynät/tussit tai osallistuvat interaktiiviseen äänestykseen
  • Jokaisella on käytössä tietty määrä merkkejä tai pisteitä (esim. 3 plus-merkkiä), jotka voi vapaasti osoittaa mille tahansa mittarille (kaikki yhdelle tai jakaen ne vapaasti eri mittarien kesken).
  • Merkit kirjataan paperille tehtyihin miellekarttoihin tai interaktiivisesti äänestämällä

2. Keskustelu parhaista mittareista (10-20 min)

  • Yhteiskeskustelu: miksi valittiin tiettyjä mittareita parhaiksi
  • Kirjuri merkitsee parhaiden mittarien saamat merkit/pisteet ja pääkohdat yhteiskeskustelusta tai tallentaa äänestyksen tulokset

Keskustelu: miten tietoa kerätään arvoketjussa (20-30 min)

Lopuksi voidaan keskustella arvoketjun edustajien kokemuksista ja näkemyksistä sekä mittaamisesta että tiedonvaihdosta. Tämä pohjustaa mittarien käyttöönottoa ja raportointiin liittyvää tiedonkeruuta arvoketjun yritysten välillä.

  • Mitä reunaehtoja tai tarpeita yrityksillä on työpajassa esitettyjen mittareiden suhteen?
  • Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä yrityksillä on

    • mittaamisesta tai mittareissa käytettävän tiedon hankinnasta käytännön operaationa (poikkeamat, jatkuvuus jne.)
    • mittausten ja kerätyn tiedon laadun varmistuksesta
    • datan tallentamisesta ja säilytyksestä 
    • mittausdatan käytöstä raportoinneissa
    • mittausdatan käytöstä asetettujen tavoitteiden saavuttamisen arvioinnissa
    • tiedon luovuttamisesta muiden käyttöön
  • Millaisia käytäntöjä arvoketjun yrityksillä on jo käytössä olevien mittareilla tuotetun tiedon keräämiseen ja raportointiin liittyen?