Tapa 2. Etätyöpaja

Etätyöpaja on ajankäytön ja järjestelyjen kannalta tehokkaampi kuin lähityöpaja. Se sopii hyvin työskentelyyn, jonka osapuolet tuntevat toisensa entuudestaan.

Valmistelut

  • Työpajan kesto n. 1,5-2 h ilman taukoja
    • Työskentely on suunniteltu yhdelle aihekokonaisuudelle (esimerkiksi ympäristö, sosiaalinen vastuu tai hallinto)
    • Jos käsiteltäviä aiheita on useita, kannattaa kukin aihekokonaisuus käydä läpi erikseen
  • Maksimimäärä osallistujia n. 20
  • Osallistujien määrästä riippuen
    • yhteiskeskustelu (maksimi n. 7 hlö)
    • tai 2-3 pienryhmää (2-7 henkilöä)
  • Tarvitaan henkilö, joka vastaa pienryhmiin jaosta ja mahdollisten digitaalisten fasilitointityökalujen käytöstä (saatavilla maksuttomia työkaluja)

Ennakkomateriaali: mittaaminen (20-30 min)

1. Käydään läpi osallistujille toimitettu ennakkomateriaali (n. 10-15 min)

2. Käydään esityksen pohjalta yhteiskeskustelua mittaamisesta (n. 10-15 min)

  • Mittaamisen haasteet
  • Mittaamisen tarjoamat mahdollisuudet

Mittareiden valinta (30-50 min)

1. Pienryhmätyö (n. 20-30 min)

  • Ryhmä jaetaan 2-7 henkilön pienryhmiin, joihin valitaan eri yrityksistä edustajia
  • Työn pohjana on 3. askeleen työpajassa tuotettu miellekartta tai lista osa-aiheista
  • Ryhmästä yksi henkilö valitaan kirjaamaan mittarit ja niihin liittyvät näkökohdat
  • Ryhmä pohtii kestävyysaihetta yrityksen ja arvoketjun näkökulmasta:
    • Mitä mittareita osa-aiheisiin liittyen on jo käytössä?
    • Mitä uusia mittareita voidaan kehittää osa-aiheiden mittaamiseen?
    • Mitä näkökohtia osa-aiheiden mittaamiseen liittyy?

2. Ryhmätyön purku (n. 10-20 min)

  • Käydään ryhmissä laaditut mittarit läpi yhdessä ja keskustellaan niihin liittyvistä näkökohdista

Parhaiden mittareiden valitseminen (20 min)

1. Äänestys parhaista mittareista (n. 10 min)

  • Jokaisella on käytössä tietty määrä merkkejä tai pisteitä (esim. 3 plus-merkkiä), jotka voi vapaasti osoittaa mille tahansa mittarille (kaikki yhdelle tai jakaen ne vapaasti eri mittarien kesken).
  • Kukin osallistuja kirjaa merkkinsä interaktiiviseen äänestykseen

2. Keskustelu parhaista mittareista (n. 10 min)

  • Yhteiskeskustelu: miksi valittiin tiettyjä mittareita parhaiksi
  • Kirjuri tallentaa täänestyksen tulokset

Keskustelu: miten tietoa kerätään arvoketjussa (15-20 min)

Lopuksi voidaan keskustella arvoketjun edustajien kokemuksista ja näkemyksistä sekä mittaamisesta että tiedonvaihdosta. Tämä pohjustaa mittarien käyttöönottoa ja raportointiin liittyvää tiedonkeruuta arvoketjun yritysten välillä.

  • Mitä reunaehtoja tai tarpeita yrityksillä on työpajassa esitettyjen mittareiden suhteen?
  • Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä yrityksillä on

    • mittaamisesta tai mittareissa käytettävän tiedon hankinnasta käytännön operaationa (poikkeamat, jatkuvuus jne.)
    • mittausten ja kerätyn tiedon laadun varmistuksesta
    • datan tallentamisesta ja säilytyksestä 
    • mittausdatan käytöstä raportoinneissa
    • mittausdatan käytöstä asetettujen tavoitteiden saavuttamisen arvioinnissa
    • tiedon luovuttamisesta muiden käyttöön
  • Millaisia käytäntöjä arvoketjun yrityksillä on jo käytössä olevien mittareilla tuotetun tiedon keräämiseen ja raportointiin liittyen?