Tapa 2. Etätyöpaja
Etätyöpaja on ajankäytön ja järjestelyjen kannalta tehokkaampi kuin lähityöpaja. Se sopii hyvin työskentelyyn, jonka osapuolet tuntevat toisensa entuudestaan.
Valmistelut
- Työpajan kesto n. 1,5-2 h ilman taukoja
- Työskentely on suunniteltu yhdelle aihekokonaisuudelle (esimerkiksi ympäristö, sosiaalinen vastuu tai hallinto)
- Jos käsiteltäviä aiheita on useita, kannattaa kukin aihekokonaisuus käydä läpi erikseen
- Maksimimäärä osallistujia n. 20
- Osallistujien määrästä riippuen
- yhteiskeskustelu (maksimi n. 7 hlö)
- tai 2-3 pienryhmää (2-7 henkilöä)
- Tarvitaan henkilö, joka vastaa pienryhmiin jaosta ja mahdollisten digitaalisten fasilitointityökalujen käytöstä (saatavilla maksuttomia työkaluja)
Ennakkomateriaali: mittaaminen (20-30 min)
1. Käydään läpi osallistujille toimitettu ennakkomateriaali (n. 10-15 min)
- SATA-VASTUU -materiaali: powerpoint ja pdf
2. Käydään esityksen pohjalta yhteiskeskustelua mittaamisesta (n. 10-15 min)
- Mittaamisen haasteet
- Mittaamisen tarjoamat mahdollisuudet
Mittareiden valinta (30-50 min)
1. Pienryhmätyö (n. 20-30 min)
- Ryhmä jaetaan 2-7 henkilön pienryhmiin, joihin valitaan eri yrityksistä edustajia
- Työn pohjana on 3. askeleen työpajassa tuotettu miellekartta tai lista osa-aiheista
- Ryhmästä yksi henkilö valitaan kirjaamaan mittarit ja niihin liittyvät näkökohdat
- Ryhmä pohtii kestävyysaihetta yrityksen ja arvoketjun näkökulmasta:
- Mitä mittareita osa-aiheisiin liittyen on jo käytössä?
- Mitä uusia mittareita voidaan kehittää osa-aiheiden mittaamiseen?
- Mitä näkökohtia osa-aiheiden mittaamiseen liittyy?
2. Ryhmätyön purku (n. 10-20 min)
- Käydään ryhmissä laaditut mittarit läpi yhdessä ja keskustellaan niihin liittyvistä näkökohdista
Parhaiden mittareiden valitseminen (20 min)
1. Äänestys parhaista mittareista (n. 10 min)
- Jokaisella on käytössä tietty määrä merkkejä tai pisteitä (esim. 3 plus-merkkiä), jotka voi vapaasti osoittaa mille tahansa mittarille (kaikki yhdelle tai jakaen ne vapaasti eri mittarien kesken).
- Kukin osallistuja kirjaa merkkinsä interaktiiviseen äänestykseen
2. Keskustelu parhaista mittareista (n. 10 min)
- Yhteiskeskustelu: miksi valittiin tiettyjä mittareita parhaiksi
- Kirjuri tallentaa täänestyksen tulokset
Keskustelu: miten tietoa kerätään arvoketjussa (15-20 min)
Lopuksi voidaan keskustella arvoketjun edustajien kokemuksista ja näkemyksistä sekä mittaamisesta että tiedonvaihdosta. Tämä pohjustaa mittarien käyttöönottoa ja raportointiin liittyvää tiedonkeruuta arvoketjun yritysten välillä.
- Mitä reunaehtoja tai tarpeita yrityksillä on työpajassa esitettyjen mittareiden suhteen?
- Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä yrityksillä on
- mittaamisesta tai mittareissa käytettävän tiedon hankinnasta käytännön operaationa (poikkeamat, jatkuvuus jne.)
- mittausten ja kerätyn tiedon laadun varmistuksesta
- datan tallentamisesta ja säilytyksestä
- mittausdatan käytöstä raportoinneissa
- mittausdatan käytöstä asetettujen tavoitteiden saavuttamisen arvioinnissa
- tiedon luovuttamisesta muiden käyttöön
- mittaamisesta tai mittareissa käytettävän tiedon hankinnasta käytännön operaationa (poikkeamat, jatkuvuus jne.)
- Millaisia käytäntöjä arvoketjun yrityksillä on jo käytössä olevien mittareilla tuotetun tiedon keräämiseen ja raportointiin liittyen?