Tapa 1. Lähityöpaja
Mittareiden valitsemiseen sekä lähi- että etätyöpaja soveltuvat hyvin. Lähityöpajassa osallistujien kesken vuorovaikutus ja keskustelu on sujuvampaa kuin etätyöpajassa. Tämä saattaa edistää mittareiden valintaan liittyvää keskustelua.
Valmistelut
- Aktiivisen työskentelyn kesto n. 2-2,5 h (taukoja ei ole huomioitu)
- Osallistujien maksimimäärä on n. 20
- Työskentely on suunniteltu yhdelle aihekokonaisuudelle (esimerkiksi ympäristö, sosiaalinen vastuu tai hallinto)
- Jos käsiteltäviä aiheita on useita, kannattaa kukin aihekokonaisuus käydä läpi erikseen
- Työskentely voi tapahtua paperilla: tarvitaan A0/A3-papereita ja tusseja/kyniä
- Vaihtoehtoisesti voi käyttää digitaalisia fasilitointityökaluja (saatavilla maksuttomia työkaluja)
- Kummassakin tapauksessa tarvitaan kirjuri, joka kokoaa yhteen ja/tai tallentaa tulokset (mittarit ja niiden pisteytyksen)
Ennakkomateriaali: mittaaminen (20-30 min)
1. Käydään läpi osallistujille toimitettu ennakkomateriaali
- SATA-VASTUU -materiaali: powerpoint ja pdf
2. Käydään esityksen pohjalta yhteiskeskustelua mittaamisesta
- Mittaamisen haasteet
- Mittaamisen tarjoamat mahdollisuudet
Mittareiden valinta (40-50 min)
1. Pienryhmätyö (n. 20-30 min)
- Ryhmä jaetaan 2-7 henkilön pienryhmiin, joihin valitaan eri yrityksistä edustajia
- Työn pohjana on 3. askeleen työpajassa tuotettu miellekartta tai lista osa-aiheista
- Ryhmästä yksi henkilö valitaan kirjaamaan mittarit ja niihin liittyvät näkökohdat
- Ryhmä pohtii kestävyysaihetta yrityksen ja arvoketjun näkökulmasta:
- Mitä mittareita osa-aiheisiin liittyen on jo käytössä?
- Mitä uusia mittareita voidaan kehittää osa-aiheiden mittaamiseen?
- Mitä näkökohtia osa-aiheiden mittaamiseen liittyy?
- Mitä mittareita osa-aiheisiin liittyen on jo käytössä?
2. Ryhmätyön purku (n. 20 min)
- Käydään ryhmissä laaditut mittarit läpi yhdessä ja keskustellaan niihin liittyvistä näkökohdista
Galleriakävely parhaiden mittareiden valitsemiseksi (20-30 min)
1. Galleriakävely (n. 10 min)
- Kaikki osallistujat saavat kynät/tussit tai osallistuvat interaktiiviseen äänestykseen
- Jokaisella on käytössä tietty määrä merkkejä tai pisteitä (esim. 3 plus-merkkiä), jotka voi vapaasti osoittaa mille tahansa mittarille (kaikki yhdelle tai jakaen ne vapaasti eri mittarien kesken).
- Merkit kirjataan paperille tehtyihin miellekarttoihin tai interaktiivisesti äänestämällä
2. Keskustelu parhaista mittareista (10-20 min)
- Yhteiskeskustelu: miksi valittiin tiettyjä mittareita parhaiksi
- Kirjuri merkitsee parhaiden mittarien saamat merkit/pisteet ja pääkohdat yhteiskeskustelusta tai tallentaa äänestyksen tulokset
Keskustelu: miten tietoa kerätään arvoketjussa (20-30 min)
Lopuksi voidaan keskustella arvoketjun edustajien kokemuksista ja näkemyksistä sekä mittaamisesta että tiedonvaihdosta. Tämä pohjustaa mittarien käyttöönottoa ja raportointiin liittyvää tiedonkeruuta arvoketjun yritysten välillä.
- Mitä reunaehtoja tai tarpeita yrityksillä on työpajassa esitettyjen mittareiden suhteen?
- Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä yrityksillä on
- mittaamisesta tai mittareissa käytettävän tiedon hankinnasta käytännön operaationa (poikkeamat, jatkuvuus jne.)
- mittausten ja kerätyn tiedon laadun varmistuksesta
- datan tallentamisesta ja säilytyksestä
- mittausdatan käytöstä raportoinneissa
- mittausdatan käytöstä asetettujen tavoitteiden saavuttamisen arvioinnissa
- tiedon luovuttamisesta muiden käyttöön
- mittaamisesta tai mittareissa käytettävän tiedon hankinnasta käytännön operaationa (poikkeamat, jatkuvuus jne.)
- Millaisia käytäntöjä arvoketjun yrityksillä on jo käytössä olevien mittareilla tuotetun tiedon keräämiseen ja raportointiin liittyen?