Kuvaaja: Seilo Ristimäki

Ilmoittautuminen SOLID-projektiin aukeaa pian!

Kiusaaminen on monissa kouluissa pysyvä ongelma, ja monista kiusaamisenvastaisista ohjelmista huolimatta yksi kymmenestä lapsesta ja nuoresta joutuu viikoittain tai kuukausittain kiusatuksi. Ikätoverit saattavat joskus puuttua kiusaamiseen, mutta puuttumisen seuraukset ovat vaihtelevia – tutkimusten mukaan usein jopa negatiivisia. Mitä meidän tulisi siis opettaa lapsille muiden puolustamisesta?

Etsimme kouluja mukaan syksyllä 2022 alkavaan yhden lukuvuoden mittaiseen SOLID-tutkimusprojektiin, jossa selvitämme, miten ikätoverit voivat auttaa ja puolustaa kiusaamisen uhreja parhaalla mahdollisella tavalla, ja toisaalta millaisissa tilanteissa puolustaminen voi johtaa negatiivisiin seurauksiin kiusatulle. Etsimme tutkimukseen luokkia 4–8. Tutkimus toteutetaan kolmena 30min kestävänä kyselynä, jotka täytetään loka-, tammi- ja huhtikuussa. Kaikkiaan tutkimukseen osallistuminen kestää kouluissa siis vain puolitoista tuntia, mutta saamme vastauksista erittäin tärkeää tietoa.

Haluaako koulusi mukaan SOLID-tutkimusprojektiin? Hienoa! Pääset ilmoittamaan koulun mukaan täyttämällä Webropol-lomakkeenLisätietoja tutkimuksesta saat niin ikään kyseisen linkin takaa tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen solid@utu.fi. Tutkimusprojektiin otetaan mukaan rajallinen määrä kouluja, joten kannattaa ilmoittautua ajoissa!