Foto: Kirsten Berg

LINGLO – Julkisten organisaatioiden kielimaisema

Hankkeessa tutkitaan sitä, miten eri kielet näkyvät erilaisissa kylteissä julkisia palveluja tarjoavissa tiloissa: Turun yliopistollisessa keskussairaalassa (Tyks) ja Varsinais-Suomen käräjäoikeuden Turun toimipaikassa. Näiden tilojen kielimaisemia säätelevät kansallisen lainsäädäntö ja organisaatioiden mahdolliset kielipoliittiset dokumentit (esim. Tyksissä kehitetty kieliohjelma). Kielimaisemaan vaikuttavat kuitenkin muutkin tekijät, esimerkiksi tiedostamattomat käsitykset eri kielten käytöstä ja tekstien tuottamiseen käytettävissä olevat resurssit. Tutkimuksen keskiössä on se, millaista tietoa kielimaisemassa annetaan eri kielillä ja minkälaisia yhtäläisyyksiä ja eroja tutkittujen organisaatioiden välillä on. Kielimaiseman tarkastelu valaisee myös kielten välisiä hierarkioita ja käsityksiä eri kieliryhmistä.

Julkaisut

Tolvanen, Eveliina, 2023: Miltä näyttää Turun julkisen sektorin kielimaisema? Hiiskuttua.