IKI-TARU-osahanke muodostaa osittain oman kokonaisuutensa, jossa toiminta perustuu osittain aiempiin TARU-hankkeen tekemiin kartoituksiin.

IKI-TARU kartoittaa kirjallisuuden käyttöä, kirjallisuuspedagogiikkaa, lukumateriaaleja ja lukemisen määrää sekä haastatteluin että kyselyin. IKI-TARUn keskiössä on lukemisen ja kirjallisuuden (myös muiden lukumateriaalien) käytön lisääminen kaikkien kielten opetuksessa.

IKI-TARUn tavoitteena on saada:

  • monikieliset oppijat lukijoiksi
  • monet kielet ja kulttuurit näkyviin ja kuuluviin kirjojen kautta
  • tekstit elämään ja kirjallisuuspainotteinen opetus lisääntymään L1/L2/L3 -kielten opetuksessa
  • yhteisölliset, lasten toimijuutta lisäävät menetelmät ja kehollisuus kielenoppimiseen.

Videolla esimerkkejä siitä, millaista koulun ulkopuolista yhteistyötä IKI-TARU -hanke on toteuttanut.

IKI-TARU osahankkeen toimijat

IKI-TARU-osahankkeen toimijat:

Osahankkeen vastuullinen johtaja: Juli-Anna Aerila (TY)

Asiantuntija ja vastuullinen toimija: Merja Kauppinen (JyU)

Projektitutkija ja koordinaattori: Johanna Lähteelä (TY)

Lisäksi mukana kuusi opettajaa Jyvässeudulta ja Raumalta.

IKI-TARUn tietosuojailmoitus