TUBEDU-konsortiolle rahoitus Suomen Akatemialta

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta (KY) on myöntänyt lähes 24 miljoonan euron rahoituksen 44 akatemiahankkeelle keväällä 2022. Turun yliopistoon akatemiahankkeen rahoitus myönnettiin yhdeksälle tutkijalle.

Yksi rahoituksen saaneista tutkimushankkeista on Tubettajat nuorten mielenterveyden vertaistukijoina (TUBEDU). Tutkimuksen tavoittaana on tutkia tubettajien vlogien mielenterveyteen liittyviä sisältöjä, kommenttikenttien aiheita, ja vertaistukea YouTube-kontekstissa. Konsortioon kuuluvat Turun yliopiston hoitotieteen laitos, Tampereen yliopisto ja Helsingin yliopisto sekä monia kansallisia ja kansainvälisiä yhteistyökumppaneita. Konsortiota johtaa professori Katja Joronen.