Nyyti ry yhteistyökumppaniksi Helsingin, Turun ja Tampereen yliopistojen yhteiseen TUBEDU-tutkimushankkeeseen!

Tiedote 5.4.2023

Ennaltaehkäisevää opiskelijoiden mielenterveystyötä tekevä Nyyti ry on mukana Helsingin, Turun ja Tampereen yliopiston yhteisessä monitieteisessä tutkimushankkeessa, jossa tutkitaan sosiaalisen median, erityisesti YouTuben, ja tubettajien merkitystä nuorten mielenterveyden vertaistukena.

Tubettajat nuorten mielenterveyden vertaistukijoina (TUBEDU) -hankkeen taustalla on huoli nuorten psyykkisen pahoinvoinnin lisääntymisestä koronapandemian seurauksena. Samalla kun sosiaalisen median lisääntynyt säännöllinen käyttö saattaa vaikuttaa heikentävästi nuorten mielen hyvinvointiin, voi se myös vähentää yksinäisyyden tunteita ja tarjota vertaistukea hankalissa elämäntilanteissa.

TUBEDUn päätavoitteena onkin vahvistaa nuorten mielen hyvinvointia tuottamalla uutta tietoa ja ymmärrystä nuorten mielenterveyden ja sosiaalisen median tarjoaman vertaistuen välisestä kytköksestä. Tavoitteena on myös kehittää kanssa- ja vertaistutkimuksellisia menetelmiä, jotka huomioivat nuorten elinympäristöt ja myös heikommassa asemassa olevat nuoret. Tutkimukseen osallistuvat nuoret nähdään oman elämänsä ja aihepiirin asiantuntijoina sekä tasaveroisina tutkimuskumppaneina.

– TUBEDUssa erityisen kivaa on se, että olemme myllänneet sitä tyypillistä asetelmaa ja keskustelua, jossa sosiaalinen media näyttäytyy nuorten elämässä ainoastaan negatiivisena asiana, sellaisena, joka aiheuttaa ongelmia ja haasteita ja on riskitekijä. Tuntuu tosi tärkeälle lähteä yhdessä nuorten kanssa tutkimaan mitä positiivisia elementtejä, erityisesti vertaistuen näkökulmasta, some heidän elämäänsä ja hyvinvointiinsa tuo, kertoo Helsingin yliopiston tutkimusryhmän johtaja, dosentti Meri Kulmala.

Laaja näkökulma nuorten mielenterveyden kysymyksiin

Monitieteisessä hankkeessa aihetta tarkastellaan kanssatutkimuksen lisäksi kyselytutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen avulla (Turun yliopisto, professori Katja Joronen) sekä analysoimalla suosituimpien tubettajien mielen hyvinvointia käsitteleviä YouTube-videoita (Tampereen yliopisto, dosentti Pirjo Lindfors). Lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään koneoppimista ja tiedonlouhintaa videoiden kommenttien analyysissä (Tampereen yliopisto, professori Jaakko Peltonen).

– Tässä hankkeessa olemme jo nyt, lyhyessä ajassa, oppineet paljon toisiltamme. Uskon myös, että olemme pystyneet laajentamaan näkövinkkeliämme sekä tutkimuksen teosta että mielenterveyden kysymyksistä. Voin vain kuvitella, mitä kaikkea uutta ja upeaa saammekaan vielä tuotettua yhdessä nuorten ja järjestöjen kanssa, iloitsee hankkeen johtaja, professori Katja Joronen.

Nyyti ry yhteistyökumppanina tutkimushankkeessa

Nyyti ry on mukana erityisesti hankkeen kanssatutkimuksellisen osion suunnittelussa ja toteutuksessa yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa.

Kulmala iloitsee siitä, että hankkeen kumppaniksi ja sillaksi yliopistotutkijoiden ja nuorten kanssatutkijoiden välille saatiin erityisesti nuorten mielen hyvinvoinnin kysymysten parissa toimiva Nyyti ry.

– Olen varma, että yhteistyössä Nyyti ry:n kanssa löydämme mukaan nuoria, kenen kanssa pääsemme kevään mittaan rakentamaan tutkimustamme ja myöhemmin jakamaan tietoa niin prosessistamme kuin tuloksistamme laajemminkin yhteiskunnassamme, toteaa Kulmala.

Myös Nyyti ry:n kehittämispäällikkö Laura Kallio näkee tutkimushankkeen erittäin merkityksellisenä:

– On ilo olla mukana edistämässä nuorten mielenterveyteen liittyvää, yhteiskunnallisesti merkittävää tutkimustoimintaa. Tämä kanssatutkimusmenetelmiä hyödyntävä hanke tuo aivan uusia mahdollisuuksia mielenterveyteen liittyvän kokemustiedon merkityksen tutkimiselle ja tämän tiedon soveltamiselle, esimerkiksi, kun julkisia palveluita suunnitellaan.

Vuosina 2023–2026 toteutettavan TUBEDU-hankkeen rahoittajana on Suomen Akatemia.

Lisätiedot:

Nyyti ry

Laura Kallio, kehittämispäällikkö

laura.kallio@nyyti.fi

Helsingin yliopisto

Meri Kulmala, dosentti, tutkimusryhmän johtaja

puh. 050 448 40 57

meri.kulmala@helsinki.fi

Turun yliopisto

Katja Joronen, professori, hankkeen johtaja

katja.joronen@utu.fi

TUBEDU sosiaalisessa mediassa:

Verkkosivut: https://sites.utu.fi/tubedu/

Tiedote julkaistaan myös Nyyti ry:n verkkosivuilla: https://www.nyyti.fi/

Lisätietoja Nyyti ry:stä:

Nyyti ry on opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävä järjestö. Tarjoamme opiskelijoille ja opiskeluyhteisöille tietoa, tukea ja toimintaa mielen hyvinvointiin ja opiskelussa jaksamiseen. Teemme myös vaikuttamistyötä mielenterveysystävällisen opiskeluarjen puolesta ja mielenterveysongelmien normalisoimiseksi.  Haluamme osaltamme varmistaa, että huomisen työelämässä ja yhteiskunnassa riittää hyvinvoivia tekijöitä.

Tätä Nyyti tekee, koska mielellä on väliä.