Taiteilijat äänessä Taiteilijan työ ja arki -keskustelutilaisuudessa 4.11.2022

Millaista on taiteilijan työ ja arki 2020-luvun Suomessa? Turun yliopistossa järjestetään perjantaina 4.11.2022 keskustelutilaisuus, jossa kokemuksistaan kertovat taiteilijat itse. Tapahtumassa taidetyöstä keskustelevat oopperalaulaja Angelika Klas-Fagerlund, esitystaiteilija ja professori Tero Nauha, äänitaiteilija ja säveltäjä Antti Tolvi sekä kuvataiteilija Hans-Peter Schütt.

Turun yliopistossa järjestetään perjantaina 4.11.2022 avoin keskustelutilaisuus taiteilijan työstä, arjesta ja taloudesta. Keskustelutilaisuudessa kysytään, millaista on taiteilijan työ ja arki 2020-luvun Suomessa. Miten taiteilijat saavat toimeentulonsa?

Puheenvuoroissa pohditaan muun muassa, onko taiteentekeminen luovimista silpputöiden sokkelossa vai antoisaa tehtävien moninaisuutta. Millainen merkitys on yrittäjyydellä ja yhteisöllisyydellä taiteilijan työssä? Entä miten taideoppilaitosten, poliittisten päättäjien ja tutkijoiden tulisi huomioida taidetyön todellisuus ja taiteilijoiden yhteiskunnallisen aseman parantaminen?

Tapahtumassa taiteilijan työstä ja arjesta kertovat oopperalaulaja Angelika Klas-Fagerlund, esitystaiteilija ja Teatterikorkeakoulun professori Tero Nauha, äänitaiteilija ja säveltäjä Antti Tolvi sekä kuvataiteilija Hans-Peter Schütt. Lisäksi tutkija Mikko Jakonen esittelee alustavia tutkimustuloksia, jotka perustuvat eri alojen taiteilijoilta kerättyyn Taiteilijan työ ja arki -kertomusaineistoon. Tilaisuuden päätteeksi yleisö voi osallistua keskusteluun.

Keskustelutilaisuuden järjestää Turun yliopistossa toimiva monitieteinen Taidetyö ja talouden uudet muodot: yksilöyrittäjyydestä kestäviin kollektiiveihin -projekti, jonka on rahoittanut Koneen Säätiö. Projekti tutkii taiteilijoiden moninaisia työnkuvia, toimeentuloa ja sen ongelmia nykypäivän Suomessa. Tutkimuksessa käytetään aineistona taiteilijoiden kertomuksia ja etnografisia haastatteluja. Aineistoon perustuen projekti tekee taiteilijoiden työelämäaseman parantamiseen tähtääviä aloitteita, jotka vastaavat taide-, kulttuuri- ja työvoimahallinnon tarpeisiin.

Projektia johtavat Katve-Kaisa Kontturi (taidehistoria) ja Milla Tiainen (musiikkitiede). Lisäksi projektissa työskentelevät yhteiskuntapolitiikan tutkija Mikko Jakonen, kirjallisuustieteilijä ja kriitikko Kaisa Kurikka, data-analyytikko ja mediatutkija Varpu Rantala sekä äänitaiteilija-tutkija Taina Saarikivi.

Taiteilijat äänessä: taiteilijan työ ja arki -keskustelutilaisuus pidetään Turun yliopistossa Arcanum-rakennuksen salissa A229 perjantaina 4.11.2022 klo 13–17. Tilaisuuteen voi osallistua myös Zoomin välityksellä. Mikäli haluat osallistua tapahtumaan paikan päällä, ilmoittaudu keskiviikkoon 2.11.2022 mennessä Katve-Kaisa Kontturille: katkon@utu.fi.