Julkaisut ja esitykset

Tieteelliset artikkelit

Mikkilä-Erdmann, M., Heikkilä, M., Iiskala, T. & Warinowski, A. (2024). Research-based teacher education – A Finnish perspective. In V. Symeonidis (Ed.) Enhancing the Value of Teacher Education Research, Implications for Policy and Practice. Key Issues in Teacher Education: Policy, Research and Practice, Volume 3. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004689992_003

Vilppu, H., Laakkonen, E., Haataja, E., Tolvanen, A., & Metsäpelto, R. L. (2024). Exploring the reliability and validity of multiple mini-interviews in admission to teacher education. European Journal of Teacher Education, 1–18. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2351068

Vilppu, H., Laakkonen, E., Laine, A., Lähteenmäki, M., Metsäpelto, R. L., Mikkilä-Erdmann, M., & Warinowski, A. (2024). Learning strategies, self-efficacy beliefs and academic achievement of first-year preservice teachers: a person-centred approach. European Journal of Psychology of Education, 39(2), 1161-1186. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00729-x

Kyriazopoulou, M., Metsäpelto, R. L., Varis, S., & Muotka, J. (2024). Pre-service teachers’ emotional intelligence and motivations for choosing a teaching career in Finland. Cogent Education, 11(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2429881

Vilppu, H., Mankki, V., Lähteenmäki, M., Mikkilä-Erdmann, M. & Warinowski, A. (2022). Debunking the myth of high achievers in Finnish primary teacher education: first-year preservice teachers’ learning strategies and study success. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2047175

Virtanen, P., Metsäpelto R., Lappalainen K. & Laine, A. (2022). Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla. Kasvatus 53 (3).

Seuraavat artikkelikäsikirjoitukset ovat tällä hetkellä arvioitavana tai valmisteilla

Virtanen, P., Helen M. G. Watt, H.M.G.,Richardson P.W., Linnanmäki, N., Mankki, V., Metsäpelto, R-L. & Wallinheimo, K. (arvioitavana oleva käsikirjoitus). Finnish student teachers’ career choice motivations: A mixed methods study.

Kyriazopoulou, M., Metsäpelto, R-L., Pappa, S., Poikkeus, A-M., Tolvanen, A., Galanaki, E. & Mikkilä-Erdmann, M. (arvioitavana oleva käsikirjoitus). Emotional intelligence and teacher self-efficacy of teacher education students: A cross-cultural study in Finland and Greece.

Varis, S., Metsäpelto, R-L., Kyriazopoulou, M., Tolvanen, A., Laine, A., Waltzer, K., Widlund, A., Kim, L. E., Klassen, R. M. (arvioitavana oleva käsikirjoitus). Pre-service teachers’ emotional intelligence and cultural beliefs.

Virtanen, P., Mankki, V., Metsäpelto, R., Tervamäki, N. & Wallinheimo, K. (valmisteilla oleva käsikirjoitus). Factors motivating the career choice of first-year student teachers in Finnish ITE programs: Mixed method approach.

Kyriazopoulou, M., Metsäpelto, R-L., Eklund, K., & Muotka, J. (valmisteilla oleva käsikirjoitus). Emotional intelligence of teacher education students in Finland and their motivations for choosing teaching career.

Romey, V., Mankki, V., Pakarinen, E., Varis, S., Wallinheimo, K. & Lähteenmäki, M. (valmisteilla oleva käsikirjoitus). Finnish student teachers’ multicultural competencies development during teacher education.

Muut julkaisut

Warinowski, A., Mikkilä-Erdmann, M. & Lehto, R. 2023. Opettajankoulutuksen tietovaranto FinTED: tutkimusperustainen kehittäminen yliopistoyhteistyönä. eLIKSIIRI 24.10.2023. Julkaistu verkossa: https://www.eted.fi/eliksiiri-artikkeli/opettajankoulutuksen-tietovaranto-finted-tutkimusperustainen-kehittäminen-yliopistoyhteistyönä

Konferenssiesitykset

Kyriazopoulou, M., & Metsäpelto, R-L. 18.-20.6.2022. Emotional intelligence of teacher education students in Finland and their motivations for choosing teaching career. International Conference on Education and New Developments, Madeira, Portugal.

Smith, L., Clinton, J. & Mikkilä-Erdmann, M. 25.8.2023. Understanding the Role of Teacher Dispositions in Preparing New and Prospective Teachers for a Complex and Diverse Future. ECER Conference, Glasgow, UK.

Warinowski, A. 13.4.2024. Teachers at the center of a new social contract for education: International insights and practices. Participant of the Invited Panel, International Relations Committee. AERA Conference, Philadelphia, USA.

Mikkilä-Erdmann, M., Lehto, R., Warinowski, A. & Lähteenmäki, M. 21.11.2024. Building Research Infrastructure for Teacher Education (TE) and Educational Sciences. Kasvatustieteen päivät 2024, Turku, Finland.

Mikkilä-Erdmann, M. & Erdmann, N. 25.-27.11. 2024. Primary school students’ online inquiry behaviour- what does log data indicate? EARLI SIG 27 Conference. Trondheim, Norway.

Tulossa

Warinowski, A., Mikkilä-Erdmann, M., Lehto, R. & Lähteenmäki, M. Strengthening Research Basis of Teacher Education for Sustainable Future: Construction of the FinTED Research Infrastructure. 2025, NERA, Helsinki.

Muut esitykset vierailujen yhteydessä

11.9.2023: FinTED-esittely OKM:n opetusneuvoksille Marjo Vesalaiselle, Kirsi Alilalle ja Katri Tervaspalolle

9.11.2023: FinTED-esittely OPH:n pääjohtaja Minna Kelhälle ja opetusneuvos Timo Sinivuorelle

3.4.2024: FinTED-esittely OKM:n opetusneuvos Jukka Haapamäelle

Warinowski, A. 9.4.2024. Looking inside Finnish Education: Teaching, Teachers, and Teacher Education. Presentation at Boston College, USA.