Keräysaikataulu ja käytettävät mittarit
KASVU-aineisto koostuu aloitus- ja seurantakyselyistä sekä opiskelijavalinnan (mm. VAKAVA-koepisteet, ylioppilastodistuksen arvosanat, soveltuvuuskokeen pisteet, avoimen väylän pisteet) ja opintosuoritusten (mm. yliopisto-opintojen arvosanat, opintopisteiden vuosittaiset kertymät ja läsnäololukukaudet) rekisteritiedoista. Aloituskysely (ns. Uuden opiskelijan kysely) on toteutettu tai toteutetaan ensimmäisen opiskeluvuoden syksynä vuosina 2020, 2021, 2022, 2023 ja 2025. Seurantakyselyt (kolmannen opintovuoden kysely ja viidennen opintovuoden kysely) toteutetaan kolmannen ja viidennen opiskeluvuoden keväällä sekä ensimmäisenä ja viidentenä vuotena työelämässä. Kohorttikohtainen kyselyjen aikataulu on kuvattu alla olevassa taulukossa.
aloitus | 1.syksy | 3.kevät | 5.kevät | 1.työelämä (1v.) | 2.työelämä (5v.) |
2020 Kyselypatteri I | 2021 (kevät) | 2023 | 2025 | 2026 | 2031 |
2021 Kyselypatteri I | 2021 | 2024 | 2026 | 2027 | 2032 |
2022 Kyselypatteri II | 2022 | 2025 | 2027 | 2028 | 2033 |
2023 Kyselypatteri III | 2023 | 2026 | 2028 | 2029 | 2034 |
2024 | — | ||||
2025 Kyselypatteri I | 2025 | 2028 | 2030 | 2031 | 2036 |
Aloittaville opiskelijoille suunnattu kysely koostuu kolmesta eri kyselypatterista, joista kukin sisältää kolme teemaa, joihin kyselyyn valitut mittarit kytkeytyvät. Näitä ovat 1) oppiminen, 2) motivaatio ja sitoutuminen opettajankoulutukseen ja opettajan työhön, ja 3) opettajan työssä tarvittavat osaamisalueet. Kyselypattereiden I–III sisältö on eritelty teema-alueittain tarkemmin alla olevassa taulukossa. Hakasuluissa on ilmoitettu kunkin kyselyn ja mittarin sisältämien väittämien/kysymysten kokonaismäärä.
Kyselypatteri (väittämien määrä) | Teema I Oppiminen | Teema II Motivaatio ja sitoutuminen opettajankoulutukseen ja opettajan työhön | Teema III Opettajan työssä tarvittavat osaamisalueet |
I [93] | Oppimisstrategiat (Inventory of Learning Styles; Vermunt, 1998) [27] | Motivaatio opettajan työhön (FITChoice; Richarson & Watt, 2007) [33] | Tunnetaidot (Self-reported Emotional Intelligence Scale; Brackett ym. 2006) [19] |
Pystyvyysuskomukset (IQ-Form; Niemi et al., 2003) [4] | Kulttuuriset uskomukset (Teacher Cultural Beliefs Scale; Hachfeld ym. 2011) [10]k | ||
II [72] | Reflektiotaidot (Level of Reflective Thinking; Kember ym. 2000) [9] | Motivaatio opintoihin (Gaspard et al., 2017) [11] | Vahvuudet ja vaikeudet (Strengths and Difficulties Questionnaire; Goodman, 1997) [25] |
Sitoutuminen (Professional Engagement Scale; Watt & Richardson, 2008) [5] | Asenteet inkluusiota kohtaan (European Agency for Development in Special Needs Education 2012; Watkins & Donnelly, 2012) [16] | ||
Koulutuksen keskeyttämisaikomukset (Intentions to drop out; Vasalampi et al., 2018) [2] | Resilienssi (Brief Resilience Scale; Smith ym., 2008) [4] | ||
III [83] | Reflektiotaidot (Level of Reflective Thinking; Kember ym. 2000) [9] | Motivaatio opintoihin (Gaspard et al., 2017) [11] | Hyvinvointi (PERMA profiler; Butler & Kern, 2016) [23] |
Sitoutuminen (Professional Engagement Scale; Watt & Richardson, 2008) [5] | Teknologinen pedagoginen sisältötieto (Koh. et al. 2010) [27] | ||
Koulutuksen keskeyttämisaikomukset (Intentions to drop out; Vasalampi et al., 2018) [2] | Kestävään kehitykseen liittyvä tietoisuus (The Sustainability Consciousness Questionnaire; Gericke et al. 2019) [29] |