Keräysaikataulu ja käytettävät mittarit

KASVU-aineisto koostuu aloitus- ja seurantakyselyistä sekä opiskelijavalinnan (mm. VAKAVA-koepisteet, ylioppilastodistuksen arvosanat, soveltuvuuskokeen pisteet, avoimen väylän pisteet) ja opintosuoritusten (mm. yliopisto-opintojen arvosanat, opintopisteiden vuosittaiset kertymät ja läsnäololukukaudet) rekisteritiedoista. Aloituskysely (ns. Uuden opiskelijan kysely) on toteutettu tai toteutetaan ensimmäisen opiskeluvuoden syksynä vuosina 2020, 2021, 2022, 2023 ja 2025. Seurantakyselyt (kolmannen opintovuoden kysely ja viidennen opintovuoden kysely) toteutetaan kolmannen ja viidennen opiskeluvuoden keväällä sekä ensimmäisenä ja viidentenä vuotena työelämässä. Kohorttikohtainen kyselyjen aikataulu on kuvattu alla olevassa taulukossa.

 

aloitus1.syksy3.kevät5.kevät1.työelämä (1v.)2.työelämä (5v.)
2020

Kyselypatteri I

2021 (kevät)2023202520262031
2021

Kyselypatteri I

20212024202620272032
2022

Kyselypatteri II

20222025202720282033
2023 Kyselypatteri III20232026202820292034
2024    
2025 Kyselypatteri I20252028203020312036

 

Aloittaville opiskelijoille suunnattu kysely koostuu kolmesta eri kyselypatterista, joista kukin sisältää kolme teemaa, joihin kyselyyn valitut mittarit kytkeytyvät. Näitä ovat 1) oppiminen, 2) motivaatio ja sitoutuminen opettajankoulutukseen ja opettajan työhön, ja 3) opettajan työssä tarvittavat osaamisalueet. Kyselypattereiden I–III sisältö on eritelty teema-alueittain tarkemmin alla olevassa taulukossa. Hakasuluissa on ilmoitettu kunkin kyselyn ja mittarin sisältämien väittämien/kysymysten kokonaismäärä.

Kyselypatteri (väittämien määrä)Teema I
Oppiminen
Teema II
Motivaatio ja sitoutuminen opettajankoulutukseen ja opettajan työhön
Teema III
Opettajan työssä tarvittavat osaamisalueet
I
[93]
Oppimisstrategiat (Inventory of Learning Styles; Vermunt, 1998) [27]Motivaatio opettajan työhön (FITChoice; Richarson & Watt, 2007) [33]Tunnetaidot (Self-reported Emotional Intelligence Scale; Brackett ym. 2006) [19]
Pystyvyysuskomukset (IQ-Form; Niemi et al., 2003) [4]Kulttuuriset uskomukset (Teacher Cultural Beliefs Scale; Hachfeld ym. 2011) [10]k
II
[72]
Reflektiotaidot (Level of Reflective Thinking; Kember ym. 2000) [9]Motivaatio opintoihin (Gaspard et al., 2017) [11]Vahvuudet ja vaikeudet (Strengths and Difficulties Questionnaire; Goodman, 1997) [25]
Sitoutuminen (Professional Engagement Scale; Watt & Richardson, 2008) [5]Asenteet inkluusiota kohtaan (European Agency for Development in Special Needs Education 2012; Watkins & Donnelly, 2012) [16]
Koulutuksen keskeyttämisaikomukset (Intentions to drop out; Vasalampi et al., 2018) [2]Resilienssi (Brief Resilience Scale; Smith ym., 2008) [4]
III
[83]
Reflektiotaidot (Level of Reflective Thinking; Kember ym. 2000) [9]Motivaatio opintoihin (Gaspard et al., 2017) [11]Hyvinvointi (PERMA profiler; Butler & Kern, 2016) [23]
Sitoutuminen (Professional Engagement Scale; Watt & Richardson, 2008) [5]Teknologinen pedagoginen sisältötieto (Koh. et al. 2010) [27]
Koulutuksen keskeyttämisaikomukset (Intentions to drop out; Vasalampi et al., 2018) [2]Kestävään kehitykseen liittyvä tietoisuus (The Sustainability Consciousness Questionnaire; Gericke et al. 2019) [29]