Ohje KASVU-tutkimusaineiston luovuttamisesta tutkimuskäyttöön

Oman yliopiston KASVU-tutkimusaineiston käyttäminen

Yliopistot voivat luovuttaa itsenäisesti tutkimusaineistoa, joka on kerätty omassa yliopistossa. Valtakunnallisen aineiston käyttäminen edellyttää sen sijaan KASVU-tutkimuksen johtoryhmän hyväksyntää.

Lupa oman yliopiston aineiston käyttöön pyydetään yliopiston KASVU-tutkimuksesta vastaavalta yhteyshenkilöltä. Yhteyshenkilö koordinoi ja on vastuussa oman yliopistonsa tutkimusaineiston käytöstä. Hän vastaa aineistopyyntöjen käsittelystä ja ohjeistuksesta sekä viestimisestä valtakunnalliselle KASVU-verkostolle. Yhteyshenkilöiden yhteystiedot löytyvät KASVU-tutkimuksen nettisivuilta (https://sites.utu.fi/finted/kasvu/ ).

Aineiston käyttöön saaminen edellyttää tutkimussuunnitelmaa, lisäksi opinnäytetöissä on oltava tieto pääohjaajasta tai ohjausryhmästä. Tutkimussuunnitelman arvioinnissa ja luvan myöntämisessä huomioidaan tutkimuksen laatu sekä aineistosta aikaisemmin valmistuneet opinnäytetyöt ja tutkimukset, jotta vältetään tutkimusaiheiden päällekkäisyys.

Tutkimusaineisto luovutetaan tutkimuksen tekijälle pseudonyyminä eli siitä poistetaan suorat henkilötiedot. Luovutuksen yhteydessä tutkimuksen tekijä allekirjoittaa aineiston käyttösopimuksen, joka tallennetaan KASVU-verkoston TEAMS-työtilaan. Tutkimuksen tiedot tallennetaan dokumenttiin, johon kerätään tieto aineistosta valmisteilla olevista ja valmistuneista tutkimuksista.

Näin pyydät käyttöösi oman yliopistosi KASVU-tutkimusaineistoa:

1. Tutustu KASVU-tutkimukseen ja käytössä oleviin mittareihin https://sites.utu.fi/finted/kasvu/
3. Kirjoita tutkimussuunnitelma ja täytä aineistopyyntölomake. Lähetä ne oman yliopistosi yhteyshenkilölle.
4. Yhteyshenkilö tekee päätöksen aineiston luovuttamisesta ja luovuttaa aineiston sinulle tietoturvallisesti.
5. Allekirjoita yhteyshenkilön kanssa aineiston käyttösopimus.
6. Yhteyshenkilö tallentaa KASVU-tutkimuksen TEAMS-kansioon seuraavat tiedot:

• Tutkimuksen tekijä(t), yliopisto, tutkimuksen otsikko, yhteyshenkilön nimi
  • Aineistopyyntölomake
  • Aineiston käyttösopimus

Valtakunnallisen KASVU-tutkimusaineiston käyttäminen

KASVU-tutkimusaineistoa on mahdollista käyttää opinnäytetöissä, jotka ovat ensisijaisesti pro gradu-tutkielmia tai väitöskirjoja (aineisto kandidaatin tutkielmiin käytettävissä, mikäli tästä on mainittu erikseen KASVU -tutkimuskohortin tietosuojaselosteessa), sekä muissa tutkimuksissa. Valtakunnallisen aineiston käyttäminen edellyttää KASVU-tutkimuksen johtoryhmän hyväksyntää.

Lupaa valtakunnallisen aineiston käyttöön haetaan KASVU-tutkimuksen johtoryhmältä nettisivuilla olevan aineistopyyntölomakkeen avulla https://sites.utu.fi/finted/kasvu/

Aineiston käyttöön saaminen edellyttää myös tutkimussuunnitelmaa, lisäksi opinnäytetöissä on oltava tieto pääohjaajasta tai ohjausryhmästä. Tutkimussuunnitelman arvioinnissa ja luvan myöntämisessä huomioidaan tutkimuksen laatu sekä aineistosta aikaisemmin valmistuneet opinnäytetyöt ja tutkimukset, jotta vältetään tutkimusaiheiden päällekkäisyys.

Näin pyydät käyttöösi valtakunnallista KASVU-tutkimusaineistoa:

2. Kysy oman yliopistosi yhteyshenkilöltä tarvittaessa lisätietoa ja neuvottele aineiston käytöstä hänen kanssaan. Yhteyshenkilö vastaa tutkimusaihetta koskevasta selvittelystä suhteessa aikaisempiin tutkimuksiin. Ole yhteydessä myös KASVU-tutkimuksen koordinaattoriin (Marko Lähteenmäki, matlaht@utu.fi).
3. Kirjoita tutkimussuunnitelma ja täytä aineistopyyntölomake. Lähetä ne KASVU-tutkimuksen koordinaattorille (Marko Lähteenmäki), joka vie aineistopyynnön johtoryhmän seuraavan kokouksen asialistalle. Ohjausryhmä kokoontuu pääsääntöisesti kuukausittain.
4. KASVU-johtoryhmä käsittelee hakemuksen ja tekee päätöksen aineiston luovuttamisesta. Hakemuksen esittelystä johtoryhmässä vastaa sen yliopiston yhteyshenkilö, jossa tutkimuksen vastuuhenkilö (esim. julkaisun ensimmäinen kirjoittaja tai aineistopyynnön tekijä) työskentelee. Hakemuksen arvioinnissa huomioidaan tutkimuksen laatu sekä aineistosta aikaisemmin valmistuneet tutkimukset, jotta vältetään tutkimusaiheiden päällekkäisyys.
5. KASVU-tutkimuksen koordinaattori luovuttaa aineiston sinulle tietoturvallisesti. Tutkimusaineistosta poistetaan suorat henkilötiedot ja aineisto luovutetaan tutkimuksen tekijälle pseudonymisoituna.
6. Allekirjoita oman yliopistosi yhteyshenkilön kanssa aineiston käyttösopimus.
7. KASVU-tutkimuksen koordinaattori tallentaa KASVU-tutkimuksen TEAMS-kansioon seuraavat tiedot:

• Tutkimussuunnitelma
  • Aineistopyyntölomake
  • Aineiston käyttösopimus

Kirjoittajuus. Valtakunnalliseen KASVU-aineistoon perustuvien julkaisujen kirjoittajista sovitaan hyvissä ajoin siten, että kirjoittajuus on kaikkien yliopistojen hyväksyttävissä. Periaatteena on, että tutkimuksessa ovat kirjoittajina mukana henkilöitä niistä yliopistoista, joiden aineistoa käytetään.

Kirjoittajista päätettäessä noudatetaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) ohjeistusta, jonka mukaan tutkimushankkeessa tai tutkimusryhmässä sovitaan ennen tutkimuksen aloittamista tai tutkijoiden rekrytointia kaikkien osapuolten – niin vastuullisen tutkijan (principal investigator) kuin KASVU-tutkimuksessa mukana olevien yliopistojen – oikeudet, tekijyyttä koskevat periaatteet, vastuut ja velvollisuudet kaikkien osapuolten hyväksymällä tavalla. Tutkimuksen edetessä sopimuksia voidaan tarkentaa.

Lisätietoja:
Riitta-Leena Metsäpelto