Falling Walls Lab Turku -innovaatiokilpailu haastaa taas nuoret tutkijat monitieteiseen keskusteluun

Monialainen viestintä ja omasta tutkimuksesta tiedottaminen on tänä päivänä tärkeämpää kuin koskaan. Vuonna 2014 ensimmäisen kerran järjestetyn innovaatiokilpailun Pohjoismaiden karsinta nuorille tutkijoille palaa taas Turkuun elokuussa, Aboagora-tapahtuman yhteydessä.

Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Falling Walls Foundation järjestävät kansainvälisen Falling Walls Lab -tutkijakilpailun Pohjoismaiden osakarsinnan Sibelius-museossa 10. elokuuta 2015. Kilpailussa enintään 35-vuotiaat maisteri- ja jatko-opiskelijat, tutkijat, yrittäjät ja asiantuntijat tieteen ja yhteiskunnan eri osa-alueilta jakavat tutkimuksensa ja innovaationsa monitieteiselle yleisölle ja tuomaristolle – vain kolmessa minuutissa. Osallistujia toivotaan Suomen lisäksi Pohjoismaista ja Baltiasta, kaikkien tiedekuntien ja alojen edustajista.

AJANK_Välimäki_Lab_Kuva
Vuoden 2014 Falling Walls Lab Turku -finalistit. Kuva: Otto Väätäinen.

Kansainvälinen kokemus

– Falling Walls Lab on kokemus, joka varmasti avartaa jokaisen tutkijan ymmärrystä nykytieteen moniulotteisesta kentästä, kuvailee Veli-Matti Karhulahti, hkt-laitoksen mediatutkimuksen tohtoriopiskelija, joka edusti vuoden 2014 finaalissa Suomea Eric Malmin (Aalto-yliopisto) ja Vilja Siitosen kanssa (Turun yliopisto).

Vuoden 2015 Turun karsinnan voittaja matkustaa marraskuussa kilpailun finaaliin Berliiniin, jossa yhteensä 100 esitelmää yli 20 eri maasta kilpailee ”Young Innovator of the Year” -tittelistä. Lopulta Berliinin Falling Walls Lab -finaalin kolme voittajaa pääsevät esittämään innovaationsa järjestäjien pääkonferenssissa, Nobel-voittajien ja muiden tieteen huippunimien rinnalla.

Turun finalisteille tarjolla esiintymiskoulutusta

Tänä vuonna Falling Walls Lab Turku tekee yhteistyötä Boost Turku -yhteisön kanssa. Turun karsintaan valituille järjestetään ennen kilpailua pitch-työpaja, jossa on mahdollisuus hioa omaa esiintymistään ja saada koulutusta ja opastusta omasta tutkimuksesta viestimiseen.

Falling Walls Lab Turku tarjoaa nuorille tutkijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden jakaa ideoitaan, ja osallistua monitieteiseen tiedonvälitykseen. Viime vuoden onnistuneen Turun karsinnan jälkeen haluamme taas antaa mahdollisuuden nuorten opiskelijoiden ja innovaattoreiden kansainväliseen kokemukseen ja esille nostamiseen, sanoo Ruth Illman, Åbo Akademin säätiön Donner-instituutin johtaja. Illman kuuluu Falling Walls Lab Turkua järjestävän Aboagora-symposiumin toimikuntaan.

Hakuaika Falling Walls Lab Turku -karsintaan jatkuu 15.5.2015 asti:

Hakemukset Turun karsintaan

Lisätietoa Turun karsinnasta

Anni Välimäki on Falling Walls Lab Turun koordinaattori.