Sosiaalisen median markkinointi pienen yrityksen tukena
Sosiaalisen median merkitys yritysten viestintäkanavana asiakkaiden suuntaan on korostunut viime vuosina. Harva yritys pitää sosiaalisen median markkinointia täysin turhana, mutta moni yrittäjä kokee markkinoinnin työlääksi ja vaikeaksi. Anniina Hurme Lauha Living -yrityksestä kehottaa proaktiivisuuteen ja rehellisyyteen some-markkinoinnissa. Ongelmia ei tulisi piilotella. Hän kannustaa myös suunnitelmallisuuteen ja järjestelmällisyyteen some-markkinoinnissa. Markkinoinnin sisällöt tai ajoitukset eivät saisi olla sattumanvaraisia.
Markkinoinnissa asiakasta tulisi auttaa tekemään ostopäätös tyrkyttämistä kuitenkin välttäen. Markkinoinnin kohderyhmä kannattaa miettiä huolella. Ihmeitä some-markkinoinniltakaan on turha olettaa. Jos tuote tai palvelu on huono, parhainkaan markkinointistrategia ei sitä voi pelastaa.
Marko Jylli Etelä-Karjalan Osuuspankista kehottaa myös suunnitelmallisuuteen ja tavoitteellisuuteen sosiaalisen median markkinoinnissa. Asiakkaiden pommittaminen jatkuvalla markkinoinnilla tulisi unohtaa ja panostaa enemmän laatuun.
Edellä esitettyihin näkemyksiin on helppo yhtyä. Some kanavaa (Facebook tai Instragram esimerkiksi) mietittäessä kannattaa miettiä, mitä kanavaa eri kuluttajat käyttävät. Jos halutaan tavoittaa esimerkiksi pääasiassa eläkeläisiä, Facebook on vaikuttavampi kanava kuin Instagram. Markkinoinnin sisältö vaikuttaa myös kanavan valintaan. Videot sopivat paremmin YouTubeen ja Facebookiin kuin esimerkiksi Twitteriin.
Tarinallisuutta ja hyvää kieltä ei kannata sosiaalisenkaan median markkinoinnissa unohtaa. Tylsät sisällöt eivät kiinnitä asiakkaiden huomiota ja huono kieli ei jätä yrityksestä hyvää kuvaa. Jonkinlaista visuaalisuutta joko kuvien tai videoiden muodossa tarvitaan myös asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisuutta ei voi sosiaalisesta mediasta irrottaa. Jos haluat, että sinua kuunnellaan, sinun on kuunneltava muita ja annettava näille palautetta.
Jos huomaa, että omat resurssit eivät riitä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan laadukkaaseen viestintään, kannattaa hakea ulkopuolista apua. Huonolaatuisesta ja tökerösti toteutetusta mainonnasta voi olla yrityksen maineelle jopa haittaa.
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi ei tarjoa oikotietä onneen, mutta hyvin suunniteltu ja ammattimaisesti toteutettu mainonta voi olla yritykselle edullinen ja tehokas viestinnän väline asiakkaiden ja muiden sidosryhmien suuntaan. Erityisesti some-markkinointi voi auttaa pieniä yrityksiä, jolle markkinoinnin kustannustehokkuus on tärkeä kysymys.
Markus Kantola, tutkijatohtori, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö