Tulevaisuusajattelu liiketoiminnan kehittämisessä

01.12.2022 14:00 - 16:00

Tervetuloa HYBRIDI-hankkeen Tulevaisuusajattelu liiketoiminnan kehittämisessä -vertaisryhmätapahtumaan!

Miten ennakoida yrityksen toimintaympäristön muutoksia?

Yrityksen kilpailukyky perustuu yhä enemmän kykyyn oivaltaa asiakkaiden muuttuvat tarpeet ennen kilpailijoita. Vastaavasti yritysten kilpailukykyyn vaikuttaa enenevissä määrin kyky varautua toimintaympäristössä tapahtuviin äkillisiin muutoksiin. Muutoksia olisi hyvä analysoida laajasti, sillä yritysten toimintaympäristö ei koostu enää pelkästään omasta toimialasta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Eturintamassa ovat ne yritykset, jotka pystyvät ennakoimaan tulevaa toimintaympäristöä paremmin kuin muut.

Ennakointityössä pyritään löytämään tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä. Tämä toteutetaan selvittämällä organisaatiolle tai yritykselle yhteinen päämäärä — visio — ja kehittämällä strategiat eli ne keinot, taktiikat, toimenpiteet ja välitavoitteet, joiden avulla päästään tähän tavoitteeseen.

Tapaamisessa käydään läpi erilaisia menetelmiä, jolla tarkastella yrityksen tulevaisuutta. Osallistujat pääsevät konkreettisesti hyödyntämään megatrendejä suunnittelutyössä sekä rakentamaan yrityksensä tulevaisuuden tiekarttaa. Tapaamisen tavoitteena on edesauttaa yrityksiä tulevaisuusajattelun taitojen kehittämisessä sekä vahvistaa osallistujien tulevaisuususkoa ja toimijuutta.

Puhuja

Digitaalisten palveluiden, yhteiskehittämisen sekä mikroyrittäjyyden tutkija Eeva Leinonen on työskennellyt yli 20 vuotta erilaisissa kehittämis- ja koulutustehtävissä Joensuun ja Oulun yliopistossa sekä yrityksissä. Tällä hetkellä hän toimii mikroyrittäjyyden tutkijana Oulun yliopiston Kerttu Saalasti instituutissa sekä työn alla on digitaalisten palvelujen yhteiskehittämiseen liittyvä väitöskirja. Nykyisessä tehtävässä hän on päässyt työskentelemään laaja-alaisesti eri toimialoja edustavien mikroyritysten kanssa mm. mikroyrittäjän työhyvinvointiin ja tuottavuuteen, vastuullisuuteen sekä muutoskyvykkyyteen liittyvissä hankkeissa.

Osallistuminen

Paikan päällä (Porin yliopistokeskus, Nh 225 (Pohjoisranta 11 A, Pori, 2. krs)) TAI Etäyhteydellä (MS Teams) (Osallistumislinkki lähetään tapahtumaa edeltävänä päivänä)

ILMOITTAUDU TÄSTÄ LINKISTÄ