Vastuullisen yrityksen brändin rakentaminen ja viestintä fokusryhmätapaamiset

Minkälainen on vastuullinen yrityskulttuuri?

Yrityskulttuuri voi muodostua yritykselle tutkimusten mukaan merkittäväksi kilpailueduksi, jos se on harvinainen ja vaikeasti kopioitavissa. Yrityskulttuuria on vaikea muuttaa. Erityisesti suurten yritysten, joilla on vuosikymmenten historia takanaan, on erityisen vaikea muuttaa kulttuuriaan. Muuttuvia osia ja potentiaalisia heikkoja lenkkejä on yksinkertaisesti liikaa. Toimintatapoja, joihin ihmiset on opetettu ja totutettu vuosia on vaikea muuttaa. Pienten ja nuorten yritysten on helpompi muuttaa kulttuuriaan sellaiseksi, että kulttuuri tuo heille kilpailuetua. Tavallisesti yrityskulttuuria on vaikea kopioida muista yrityksistä, koska kulttuuri pitäisi pystyä kopioimaan sata prosenttisesti. Pienikin ero voi muuttaa dramaattisesti koko kulttuuria.

Kun puhutaan yrityskulttuurista, mistä tarkalleen ottaen puhutaan? Yrityskulttuuri on joukko arvoja, perususkomuksia, käsityksiä ja tapoja ajatella, jotka yrityksen jäsenet jakavat. Miten asiakkaista yrityksessä ajatellaan? Pistetäänkö asiakkaan etu kaiken muun yläpuolelle? Pidetäänkö asiakkaille tehdyistä lupauksista aina kiinni?  Arvostetaanko yrityksessä enemmän pysyvyyttä kuin ajan hermolla olemista? Kannustetaanko riskien ottoon vaiko ei? Onko yrityksen aikaperspektiivi lyhyt vaiko pitkä? Kun yrityksen kulttuuri on ”vahva”, organisaation jäsenet toimivat automaattisesti yhteisten arvojen pohjalta. Arvoista suuri yksimielisyys ja niitä arvostetaan suuresti. Vahva kulttuuri lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista organisaatioon ja helpottaa työn koordinointia. Ei ole varmasti yhtä ainoaa oikeaa vastausta, joka pätisi aina ja kaikkialla, edellä esitettyihin kysymyksiin. Joillakin aloilla esimerkiksi riskien otto esimerkiksi kannattaa toisia aloja enemmän.

Vastuullisessa yrityskulttuurissa yrityksen aikajänne on pitkä. Yritys tarkastelee kaikkien toimiensa pitkän tähtäimen seurauksia päätöksiä tehtäessä. Vastuullinen yritys ei tuhlaa resursseja tarpeettomasti. Postimyyntiyritys esimerkiksi miettii tuotteiden pakkaamista ja rakennusalan yritys materiaalihukkaan liittyviä kysymyksiä. Asiakkaat voivat luottaa vastuulliseen yritykseen ja vastuullinen yritys kohtelee työntekijöitään reilusti. Yritys tekee asiakkaalle sen, minkä se on luvannut tekevänsä. Vastuullinen yritys noudattaa lakeja ja säädöksiä.

Yrityskulttuurin muuttamisessa ja ylläpidossa esimiehillä ja yrityksen omistajille on keskeinen rooli. Heidän täytyy johdonmukaisesti omalla käytöksellään viestittään asiakkaille ja työntekijöille sitä, mitä yrityksessä pidetään tärkeänä. Jos sanat ja teot ovat keskenään ristiriidassa, ihmiset eivät kiinnitä huomiota sanoihin. Arvoista on tarpeen tullen oltava valmiita pitämään kiinni sellaisissakin tilanteessa, jossa niistä kiinni pitämisestä on yritykselle lyhyellä tähtäimellä haittaa. Esteet arvojen toteuttamiselle on tunnistettava ja esteiden ylittämiseen on luotava suunnitelma. Jos esimerkiksi puutteet työntekijöiden tiedoissa ja taidoissa tekevät vaikeaksi sen, että yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen sitä, mitä se on luvannut tarjota, yrityksen on panostettava henkilökunnan koulutukseen. Arvojen toteuttaminen on tehtävä mahdolliseksi. Yritys ei voi haalia esimerkiksi niin paljon töitä, ettei se pysty panostamaan laatuun.

Jokaisella organisaatiolla on aina jonkinlainen kulttuuri. Yleensä tätä kulttuuria ei ole tietoisesti luotu, vaan se on syntynyt ajan saatossa itsekseen. Joskus kulttuuri palvelee yritystä ja sen asiakkaita ja työtekijöitä hyvin, ja tällöin sitä ei tarvitse muuttaa. Voiko vastuullisuutta painottavasta yrityskulttuurista olla yritykselle haittaa? Joissain tilanteissa ja lyhyellä aikavälillä varmasti kyllä. Toisaalta, jos esimerkiksi asiakkaat eivät yleensä voi luottaa johonkin yritykseen, on vaikea nähdä, miten yritys voisi pitkällä tähtäimellä menestyä. Yritys, joka kohtelee työntekijöitään huonosti, ei varmasti saa työntekijöistään kaikkea mahdollista potentiaalia irti. Vastuullisuuden painottaminen silloin tällöin tai vain silloin, kun se on yrityksen lyhyen tähtäimen etujen mukaista, synnyttää myös paradoksin. Yritystä, joka suhtautuu vastuullisuuteen vain välineellisesti, harvoin pidetään vastuullisena. Erilaiset yritysskandaalit puhuvat myös sen puolesta, että asiakkaat reagoivat tavallisesti voimakkaasti, jos ne vaistoavat yrityksen toimivan opportunistisesti. Siitä, että yritys koettaa olla vihreä vain näennäisesti asiakkaita miellyttääkseen, on usein yrityksen maineelle enemmän haittaa kuin siitä, että se ei edes mainosta ympäristöystävällisyyttään.

 

Markus Kantola, yliopisto-opettaja, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö