Kirjan kansikuva.

Haudatkaa minut jalkalistan taakse
Suomentaja Kirsti Era
Into 2014

”Nimeni on Saša Saveljev. Olen koulussa toisella luokalla ja asun mummon ja vaarin luona. Äiti on ottanut tilalleni verenimijäkääpiön ja paiskannut minut mummon niskoille kuin valtavan ristintaakan.”

Pavel Sanajevin kirja Haudatkaa minut jalkalistan taakse on Into-kustantamon vuonna 2014 julkaisema sydäntäsärkevä tarina pienestä pojasta, joka elää mummonsa ja vaarinsa luona. Vaari on kuuluisa näyttelijä, mummo perheelleen elämänsä uhrannut katkeroitunut vanha nainen. Pojan äiti on syystä tai toisesta jättänyt hänet vanhempiensa kasvatettavaksi ja elelee nyt elämäänsä omalla tahollaan. Poika – Saša – kaipaa kovasti äitiään mummonsa kovakouraisessa ja karussa hoidossa. Harvinaiset tapaamiset äidin kanssa luovat toivoa paremmasta.

Mummon kielenkäyttö ja käytös lasta kohtaan on törkeää, eikä totisesti sellaista mitä mummolta odottaisi. Niiden vastapainona kirjassa elää pienen koululaisen silmin nähty maailma, jossa aikuisen lukijan mielestä lapsen on lähes sietämätöntä elää, mutta jossa hän kuitenkin löytää omat selviytymiskeinonsa ja sadunomaiset selityksenä asioille. Lukijana haluaisin pelastaa Sašan mummonsa kynsistä, mutta eihän se käy. On vain luettava edelleen, ja toivottava että Sašalle käy loppujen lopuksi hyvin. Pelonsekaisin tuntein ahmin kirjaa: päätyykö Saša sittenkin jalkalistan taakse?

Koskettava tarina, kaikessa rumuudessaan värikäs ja sittenkin kaunis kieli, sekä lapsen elämän ilot ja surut höystettyinä kärsimyksellä – voiko hyvältä kirjalta enempää odottaa? Kirja on myös filmatisoitu.

Teksti: Sari Huttunen