Birgitan sanoma – syntisten sielut kärsivät tulen poltteessa

Pyhän Birgitan Ilmestysten neljäs kirja alkaa kuvilla, jotka tekevät selväksi syntisten karmeat kohtalot. Ihmiset joutuvat tulenlieskojen ja Helvetin kidan nielemiksi. Samanlainen varoittava kuvasto oli yleistä myös myöhäiskeskiajan kirkkomaalauksissa Viimeisestä tuomiosta. Syntisiä nielevän hirviön kita on Helvetin portti. Otus on usein kuvattu joko koiramaisin piirtein tai valtavan kalan kaltaisena, mahdollisesti Vanhan Testamentin Leviathanina, joka on voittamaton merihirviö.  Kauhusta huolimatta kuva välittää myös armon sanomaa. Kiirastulesta oli mahdollista päästä pois ikuiseen jumalyhteyteen, kuten keskirivin vasemmanpuoleisessa kuvassa, jossa enkelit nostavat kahta puhdistunutta sielua ylös taivaaseen. Piina ei ollut siis loputonta.

Myös kuvasivun tekstit kuvailevat syntisten sielujen kolmea mahdollista kohtaloa tuonpuoleisessa. Alimpana on palava helvetti, johon joutuvilla ei ole enää mahdollisuutta päästä Jumalan luo. Sen yläpuolella on kiirastuli, jossa sielua koettelevat pimeys ja sekasorto, kuumuus ja kylmyys, myrkkykäärmeet ja pedot. Ylimmällä tasolla ei ole muuta tuskaa kuin sielun kaipuu Jumalan luo.