Selkämeren Kalapaja II

24.03.2023

Ajankohtaista kalastuksesta / Kalasatama 2040?

Perjantai 24.3.2023 klo 11.00-15.45

August-tila, Porin yliopistokeskus (pääaula 1 krs., Pohjoisranta 11, Pori)

Tilaisuudessa käsitellään ajankohtaisia kalastajien yritystoimintaan vaikuttavia aiheita Euroopan meri- ja kalatalousrahaston (EMKVR) tukirahoituksesta, kalastuksen valvonnasta ja digitalisaatioratkaisujen kehityksestä kalastuksen tueksi.

Kalasatamat ovat merellisen ruuantuotannon ja elintarvikeketjun keskeisiä solmukohtia. Ryhmätyössä pohditaan, miten Satakunnan kalasatamia tulisi kehittää, jotta ne palvelisivat entistä paremmin elinkeinokalataloutta tulevaisuudessa.

Tilaisuus ja lounas ovat maksuttomia, mutta edellyttävät etukäteisilmoittautumista tämän linkin kautta 17.3.2023 mennessä. Tervetuloa mukaan!

Ohjelma

11.00 Lounas (Ravintola Sofia, käynti yliopistokeskuksen pääaulasta tai Puuvillan Kutomon aukiolta)

12.00 Avaus (August (LK103), käynti yliopistokeskuksen pääaulasta).  Puheenjohtajana  aktivaattori Mika Halttu, Lännen Kalaleader

12.15 EMKVR-tuet uudella ohjelmakaudella. Yritysasiantuntija Nina Helenius, Varsinais-Suomen ELY-keskus

12.45 Ajankohtaista kalastuksen valvonnasta. Kalastusmestari Niklas Ulenius, Varsinais-Suomen ELY-keskus

13.15 Kalan digijälki -hankkeen tuloksia. Projektipäällikkö Antti Kinnunen, XAMK

13.45 Kahvitauko

14.00 Uusista innovaatioista ratkaisu kalastuksen ongelmiin? Neuvotteleva virkamies Timo Halonen, maa- ja metsätalousministeriö

14.30 Kalasatama 2040? -ryhmätyöskentely ja yhteenvetokeskustelu. Anne Erkkilä-Välimäki, Turun yliopisto, TSE Pori / Mika Halttu, Lännen Kalaleader

15.30 Puheenjohtajan loppusanat ja tilaisuuden päätös

Lännen Kalaleader ja Turun Kauppakorkeakoulun (TSE) Porin yksikön BlueCleanDigi-hanke (A78064) vastaavat tilaisuuden järjestämisestä. Osallistuneet organisaatiot raportoidaan BlueCleanDigi-hankkeen tuloksissa. Ohjelma- ja aikataulumuutokset mahdollisia. Mukaan mahtuu enintään 43 henkilöä. Lue lisää BlueCleanDigi-hankkeesta.

Lisätiedot: erityisasiantuntija Anne Erkkilä-Välimäki, anne.erkkila-valimaki@utu.fi