Artikel i ÅU om nya projektet gällande Norden-studier

Professor Camilla Wide har intervjuats av Åbo underrättelser om det nya utvecklingsprojekt gällande Norden-studier som fått finansiering av Svenska kulturfonden: Universiteten i Åbo ska samarbeta kring Norden – 250 000 euro till projekt vid Åbo universitet

Projektets syfte sammanfattas så här i projektplanen:

I utvecklingsprojektet skapas ett nätverk för tvärvetenskapligt samarbete kring studier om Norden vid Åbo universitet och Åbo Akademi. Fokus ligger på språk, historia, kultur och samhälle. Arbetstiteln för nätverket är ”Åbo i Norden – Turku Network for Nordic Studies (Turku Nordic)”. Utvecklingsarbetet leds och administreras av läroämnet Nordiska språk vid Åbo universitet, men den planerade verksamheten kommer att omfatta flera discipliner – utöver nordiska språk/svenska t.ex. historia, litteraturvetenskap, företagsekonomi och statskunskap. Också Centrum för språk och kommunikation vid Åbo universitet, som ordnar fackspråkstudier för alla fakulteter, deltar i projektet. Därtill engageras enheter för livslångt lärande och samhällspåverkan vid båda universiteten.