Nyhet om forskningsfinansiering från Svenska kulturfonden

Svenska kulturfonden i Finland har beviljat finansiering till flera projekt och doktorsavhandlingar. En nyhet om detta publicerades på Åbo universitets webbsidor:

Svenska kulturfondenilta apurahoja Turun yliopiston tutkijoille

Doktoranderna Annmari Sahlstein och Klaus Kurki i nordiska språk fick stipendier för arbeta med sina doktorsavhandlingar:

• Annmari Sahlstein, kotimaiset kielet ja niiden sukukielet, Blivande finskspråkiga läkares inställning till svenskan i Finland och användning av svenska i det kommande läkaryrket, 30 000 e
  • Klaus Kurki, kotimaiset kielet ja niiden sukukielet, Finlandssvenskans särdrag på sats- och meningsnivå, 30 000 e

Därtill beviljades utvecklingsprojektet bo i Norden – Turku Network for Nordic Studies (Turku Nordic) 250 000 euro.

• Camilla Wide, kotimaiset kielet ja niiden sukukielet, Utvecklingsprojekt för att skapa tvärvetenskapligt undervisnings-, fortbildnings- och forskningssamarbete vid Åbo universitet och Åbo Akademi, 250 000 e

– On hienoa ja ilahduttavaa, että Svenska kulturfonden päätti myöntää rahoitusta hankkeellemme. Yhteistyön kehittäminen ja lisääminen Åbo Akademin kanssa on yhä tärkeämpää korkealaatuisen opetuksen ja tutkimuksen varmistamiseksi. Verkosto luo uusia mahdollisuuksia Pohjoismaita koskevaan opetukseen Turussa, ja se avaa uusia näkökulmia poikkitieteelliseen tutkimukseen Pohjoismaista. Tämä on erityisen tärkeä nyt, kun pohjoismaisen yhteistyön merkitys on kasvanut entisestään. Suomelle on tärkeää kouluttaa eri alojen asiantuntijoita, joilla on erityisosaamista Pohjoismaiden kielistä, historiasta, kulttuurista sekä yhteiskuntaoloista. Olemme sen takia erittäin kiitollisia siitä, että hankkeelle on myönnetty rahoitus, Wide sanoo.