Kuinka uimataitoa voidaan lisätä?

Joka vuosi viikolla 20 vietetään Uimataitoviikkoa. Teemaviikon avulla muistutetaan uimataidon tärkeydestä. Tänä vuonna Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH ry) järjesti viikon alussa webinaarin koulujen uinninopetuksesta. Webinaarissa kuultiin tutkimustuloksia kuudesluokkalaisten uimataidosta. SUH ry:n tutkimuksen (2022) mukaan uimataitoprosentti on laskenut merkittävästi. Vielä vuonna 2016 kuudesluokkalaisista 76 prosenttia oli uimataitoisia, kun tuoreimmassa tutkimuksessa lukema oli enää 55. Heikentyneisiin tuloksiin on vaikuttanut osaltaan koronapandemia.

Perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) asettaa tavoitteet koulujen uinninopetukselle. Esimerkiksi vuosiluokilla 1–2 pyritään liikunnan opetuksessa varmistamaan oppilaiden alkeisuimataito. Webinaarissa nostettiin esiin, kuinka tärkeää on tavoittaa uimisen haasteelliseksi kokevat mahdollisimman ajoissa. Pärjäämättömyyden tunne vie uinnista iloa ja voi johtaa negatiiviseen suhtautumiseen harjoittelua kohtaan. Uintiin liittyviä innostavia tekijöitä puolestaan ovat yhdistyksen julkaiseman tutkimuksen mukaan vapaa-ajalla uimahallissa käyminen sekä kaverien kanssa yhdessä tekeminen uimatunneilla.

SUH ry näkee yhtenä kehityskohteena uinninopetuksen dokumentoinnin. Koulujen uinninopetusta arvioidaan ja tilastoidaan tällä hetkellä puutteellisesti. Tätä varten tulisi rakentaa järjestelmä, jolla arvioidaan koulujen uinninopetusta. Mittaamisen tulisi kuitenkin olla vain osa toimintaa, ei itsetarkoitus. Lisäksi koulujen uinninopetuksen järjestämistä tulisi suunnitella uudelleen.

Opetustunteja tulisi resursoida tavoitteiden mukaisesti ja uimaopetuksen tuntimääriä tulisi lisätä tai tarvittaessa painottaa alakoulun ensimmäisille vuosiluokille, jotta alkeisuimataito mahdollistettaisiin mahdollisimman monelle oppilaalle.

Uimataidon varhaisella oppimisella ja opetuksella on merkittävä rooli sekä oppilaan oman että muiden turvallisuuden edistämisessä. Suomessa hukkumistilastot ovat edelleen vuosittain korkeat. SUH ry:n mukaan koulujen uinninopetuksessa tulee opettaa lapsille sellaista tietoa, taitoa ja asennetta, jolla viime kädessä pystytään jopa ehkäisemään hukkumisia. Avainasemassa on riittävän ja monipuolisen harjoittelun mahdollistaminen. Monilla kyläkouluilla jo pitkä matka uimahallille tekee harjoittelumahdollisuuksien järjestämisestä haastavaa. Yhdistyksen mukaan keskeistä onkin, että kunnassa rakennetaan riittävät tukitoimet mahdollistamaan ja innostamaan myös vapaa-ajalla uimassa käymiseen.

Uimataitotutkimus 2022, SUH ry: https://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataitotutkimus