ONNI-hankkeen loppuseminaari Helsingissä 12.3.2024
Tervetuloa ONNI on turvallinen koulu –hankkeen loppuseminaariin!
Turun yliopiston maaliskuussa 2022 käynnistämä ONNI on turvallinen koulu -hanke etenee kohti päätöstä. Hankeaika on kulunut kuin siivillä, ja valtavan paljon on saatu aikaan koulujen turvallisuuden kehittämiseksi. Kehittämis- ja tutkimusyhteistyö hankekouluissa päättyi syyslukukauden 2023 lopussa. Tutkimustyö jatkuu hankkeessa tiiviinä kevään 2024 ajan.
ONNI-hankkeen loppuseminaari järjestetään hybrid-muodossa Hotelli Arthurissa (Vuorikatu 19, 00100, Helsinki, 500–700 m rautatieasemalta kävellen, reitistä riippuen) 12.3.2024 klo 13. Tilaisuuden avaa hankkeen johtaja, professori Eila Lindfors, jonka jälkeen kuulemme avauspuheenvuoron opetusministeri Anna-Maja Henrikssonilta. Tilaisuudessa kerromme hankkeen tutkimustuloksista ja keskustelemme koulujen turvallisuuden kehittämistyöstä yhteisen lounaan sekä kahvitarjoilun merkeissä.
Ilmoittautumiset lähiosallistujaksi 8.3. klo 16 mennessä ja etäosallistujaksi 11.3. klo 16 mennessä:
OHJELMA
11.30 Lounas (noutopöytä)
SEMINAARIN AVAUS
13.00 Tervetulosanat, professori Eila Lindfors
Seminaarin avauspuheenvuoro, opetusministeri Anna-Maja Henriksson
13.15 Seminaaripäivän formaatti, projektikoordinaattori Emilia Luukka
ONNI-hankkeesta lyhyesti, projektikoordinaattori Emilia Luukka
TUTKIMUSTULOKSISTA KÄYTÄNNÖN TURVALLISUUSTYÖHÖN
13.25 Reaktiivisen ja proaktiivisen ristiaallokossa – kohti resilienttiä turvallisuuskulttuuria
TUTKIMUSKÄRKI 1
Kysymykset: Mikä on suomalaisten perusopetuksen koulujen turvallisuuskulttuurin taso tänään? Mitkä ovat resilientin turvallisuuskulttuurin ainekset?
Työkalut ja toimintamallit turvallisuuden kehittämiseen: Turvallisuuden kehittämissuunnitelma ja vuosikello (saatavilla hankkeen verkkosivuilta)
13.40 Keskustelua: Miten turvallisuuskulttuurin taso näkyy koulujen arjessa? Millaisia turvallisuuskulttuurin tasoa nostavia toimenpiteitä tulisi priorisoida?
Keskustelun koonti.
14.00 Turvallinen koulu tehdään yhdessä – turvallisuusjohtaminen kouluissa
TUTKIMUSKÄRKI 2
Kysymykset: Miten kouluissa jaetaan turvallisuusjohtamisen vastuita ja määritetään tehtäviä? Kenen tehtävä on valvoa ja ylläpitää koulun turvallisuuden tilannekuvaa?
Työkalut ja toimintamallit turvallisuuden kehittämiseen: Turvatiimin tehtäväkuvaus.
14.15 Keskustelua: Mitä yhteisöllisyys tarkoittaa koulun turvallisuuskulttuurin ylläpitämisessä ja kehittämisessä? Mistä resursseja koulujen turvallisuustyöhön?
Keskustelun koonti.
14.35 Sattuu ja tapahtuu – turvallisuushavainnot tilannekuvan rakentajina
TUTKIMUSKÄRKI 3
Kysymykset: Millaisia turvallisuuspoikkeamia peruskouluissa tapahtuu? Miksi turvallisuushavaintoja kerätään ja miten niitä käsitellään?
Työkalut ja toimintamallit turvallisuuden kehittämiseen: ONNI-hankkeen malli turvallisuushavaintojen keräämiseen ja käsittelyyn.
14.50 Keskustelua: Millaista tukea turvallisuuskulttuurin ylläpitämiseen ja kehittämiseen koulut toivovat opetuksen järjestäjiltä, vanhemmilta ja sidosryhmiltä?
Keskustelun koonti.
15.10 Kahvitauko (30min)
15.40 Varautumalla varmaksi, koulutuksella konkariksi: turvallisuusosaaminen ja omatoiminen varautuminen
TUTKIMUSKÄRKI 4
Kysymykset: Mikä on koulujen henkilöstön turvallisuusosaamisen taso ja täydennyskoulutuksen tarve? Millaista osaamista omatoiminen varautuminen edellyttää?
Työkalut ja toimintamallit turvallisuuden kehittämiseen: ONNI-hankkeen KORI-malli vaarojen tunnistamiseen ja riskien arviointiin.
15.55 Keskustelua: Millä keinoilla henkilökunnan turvallisuusosaaminen kehittyy osana omaa työtä? Mikä on sidosryhmien asiantuntemuksen rooli erilaisiin vaaroihin ja riskeihin varautumisessa?
Keskustelun koonti.
16.15 Kompassi kehittämistyöhön: ONNI-portaikkomalli turvallisuuden itsearviointiin
TUTKIMUSKÄRKI 5
Itsearvioinnista suuntaa koulun pitkäaikaiseen turvallisuuskulttuurin kehittämistyöhön.
Työkalut ja toimintamallit turvallisuuden kehittämiseen: ONNI-portaikkomalli turvallisuuden itsearviointiin.
16.30 Keskustelua: Mitä tukea koulut tarvitsevat ONNI-portaikkomallin käyttöönottamiseksi osana koulun arkea?
16.50 Päätössanat, professori Eila Lindfors; opetusneuvos Heli Nederström, opetus- ja kulttuuriministeriö.
17.00 Hyvää kotimatkaa!