Hankkeet
Käynnissä olevat hankkeet
Opeturva II - Turvallisuus kuuluu jokaiselle
Opeturva II 2018 – 2020: Turvallisuus kuuluu kaikille
Ketkä?
Opettajankoulutuksen yksiköt
- Turun yliopisto (koordinaattori)
 - Tampereen yliopisto
 - Helsingin yliopisto
 - Itä-Suomen yliopisto
 
Tutkimusjohtajana toimii professori Eila Lindfors Turun yliopistosta.
Mitä?
Edistämme opettajankoulutuksen turvallisuuskulttuuria tutkimuksella ja käytännön toimenpiteillä, toteutamme
- turvallisuuskävelyjä, alkusammutusharjoituksia, turvallisuusluentoja, tapaturmaseurantaa
 - turvallisuuteen liittyvää tutkimusta
 - opiskelumateriaaleja opettajankoulutukseen ja kouluille
 
Meitä rahoittaa
- Sisäministeriön Palosuojelurahasto

 
Yhteydenotot
- Erikoistutkija Brita Somerkoski, KT
 - Tutkija, Matti Waitinen, KT
 
More info

Päättyneet hankkeet
Opeturva - Opettajista turvallisuuspedagogiikan osaajia 2013 - 2015
Tausta
Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen ja turvallisuuden opettaminen ovat nousseet oppilaitoksissa esille uudella tavalla.
Ketkä
- Turun yliopisto ja Oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittämisverkosto (OPTUKE)
 - Rahoittaja: Palosuojelurahasto
 
![]()
Mikä
- Tutkimus- ja kehittämishanke oppilaitosten turvallisuuden kehittämiseen turvallisuuspedagogiikan keinoin.
 
Tavoite
- Tuoda opettajnakoulutuksen opetukseen ja käytäntöihin turvallisuusaiheita
 
Mitä
- Opettajankoulutuksen turvallisuuskasvatuksen nykytilan analyysi
 - Opetusalan turvallisuuskasvatuksen yhteistyöverkosto
 - Toimenpide-ehdotukset turvallisuuskasvatuksen kehittämissuunnista
 - Toteutusesimerkki turvallisuuskasvatuksen sitomisesta opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelmarakenteeseen (vain suomeksi)
 - Opettajankoulutuksen organisaatioiden oman turvallisuuskulttuurin kehittäminen
 
Lue lisää
Esimerkkejä materiaaleista
- TASKUTURVA – opiskelijan turvallisuusvihkonen
 - OPETURVA-hankkeen esittely
 - Ohjeet turvallisuuskävelyn järjestämiseksi opettajankoulutuksessa
 - Turvallisuus perusopetuksessa 2014 OPH-Halinen
 - Läheltä piti -lomake (esimerkki lomakkeen sisällöstä, lomake uudistettu)
 - Opettajan turvallisuusosaaminen
 
Opetussuunnitelman turvallisuussisältöjen esimerkkejä
Turvallinen koulu 2016 - 2017
Tiiviisti
- Hankkeessa tarkasteltiin turvallisuuskulttuurin ja riskienhallinnan yhteyksiä ja kehitettiin keinoja koulun turvallisuuskulttuurin arviointiin.
 - Toiminta kuuluu käsityökasvatuksen Turvallinen oppimis- ja työympäristö -tutkimusalueelle.
 - Rahoittaja: Palosuojelurahasto

 
Tavoitteet
- Tavoitteena oli väkivallan, kiusaamisen ja poikkeamatilanteiden väheneminen koulussa.
 - Tavoitteena oli kehittää opettajien ja opettajankouluttajien turvallisuusosaamista.
 
Ketkä?
- Neljä perusasteen oppilaitosta
 - Viisi pelastuslaitosta
 - Kolmannen sektorin toimijat: SPR, Liikenneturva, Meripelastusyhdistys, VPK:t, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto
 
Mitä tehtiin?
- Oppilaitoksen turvallisuustilanne kartoitettiin auditoinnilla.
 - Tapaturmia ja poikkeamatilanteita seurattiin digitaalisella sovelluksella.
 - Turvallisuuskulttuuria kehitettiin opetukseen liittyvällä interventiolla yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa.
 - Oppilaiden turvallisuusosaamista mitattiin kyselyllä.
 
EduSafe 2016 - 2018
Mistä on kysymys?
EduSafe hankkeessa tutkittiin ja kehitettiin opetusalan työskentelyn ja työympäristön turvallisuutta yhteistyössä Työterveyslaitoksen kanssa.
Mihin tähtäsimme?
- Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden kykyä ennakoida ja havainnoida oppilaitoksen poikkeamatilanteita sekä toimia tarkoituksenmukaisesti kriisitilanteissa.
 - Rahoittaja: Työsuojelurahasto
 
Tuotimme
- ennen-tilanteessa-jälkeen-mallin opetusalan työyhteisöille
 - tutkimuksen oppilaitosten työturvallisuudesta, riskeistä ja niihin reagoimisesta
 - kartoituksen oppilaitosten turvallisuuden hallinnasta ja nykytilasta.

 
Mitä opimme?
- Oppilaitosten turvallisuuskulttuuri ja siihen liittyvä vastuu on sirpaleista – kokonaiskuvaa on vaikea hahmottaa.
 - Opettajat mieltävät turvallisuuden enimmäkseen oppilaiden turvallisuudeksi
 - Koulussa työskentelevät pitävät turvallisuutta tärkeänä ja haluavat edistää sitä.
 - Turvallisuus näyttäytyy vaaroihin reagoimisena.
 - Oppilaitoksissa ei ole järjestelmiä, joilla omista virheistä voisi oppia.
 - Turvallisuuden edistäminen on paikoin henkilösidonnaista, sattumanvaraista sekä dokumentteihin ja säädöksiin sidottua.
 
Kiinnostuitko?
Tutustu EduSafe-hankkeen loppuraporttiin.
EVAPREM 2016 - 2018
- Developing an Evaluation Model to Assess Prevention Measures
 - Hankkeessa kehitetään turvallisuusviestinnän vaikuttavuutta ja tehokkuutta.
 - EVAPREM on EU:n Itämeri-strategian lippulaivahanke.

 
Ketkä?
- Turun yliopisto
 - Tarton yliopisto
 - Viron, Latvian ja Liettuan pelastustoimet
 - Varsinais-Suomen ja Frederiksbourgin (Tanska) pelastuslaitokset
 
Mitä tuotimme?
- Kartoitimme, millaisia turvallisuusviestinnän muotoja partnerimaiden pelastuslaitoksilla on.
 - Analysoimme turvallisuusviestintää oppimisen ja asiakastyytyväisyyden näkökulmista.
 - Kehitimme mallia, jolla paloturvallisuuden tasoa voidaan arvioida.
 
Kiinnostuitko?
Lue lisää EVAPREM-hankkeen sivuilta.
OPTUKE-symposiumin esitykset
OPTUKE-symposium 2018
Lataa tästä OPTUKE-symposiumin esitykset:

