Hankkeet

Käynnissä olevat hankkeet

Opeturva II - Turvallisuus kuuluu jokaiselle

Opeturva II 2018 – 2020: Turvallisuus kuuluu kaikille

Ketkä?

Opettajankoulutuksen yksiköt

  • Turun yliopisto (koordinaattori)
  • Tampereen yliopisto
  • Helsingin yliopisto
  • Itä-Suomen yliopisto

Tutkimusjohtajana toimii professori Eila Lindfors Turun yliopistosta.

Mitä?

Edistämme opettajankoulutuksen turvallisuuskulttuuria tutkimuksella ja käytännön toimenpiteillä, toteutamme

  • turvallisuuskävelyjä, alkusammutusharjoituksia, turvallisuusluentoja, tapaturmaseurantaa
  • turvallisuuteen liittyvää tutkimusta
  • opiskelumateriaaleja opettajankoulutukseen ja kouluille

Meitä rahoittaa

  • Sisäministeriön Palosuojelurahasto

Yhteydenotot

  • Erikoistutkija Brita Somerkoski, KT
  • Tutkija, Matti Waitinen, KT

More info

Päättyneet hankkeet

Opeturva - Opettajista turvallisuuspedagogiikan osaajia 2013 - 2015

Tausta

Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen ja turvallisuuden opettaminen ovat nousseet oppilaitoksissa esille uudella tavalla.

Ketkä

  • Turun yliopisto ja Oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittämisverkosto (OPTUKE)
  • Rahoittaja: Palosuojelurahasto

Mikä

  • Tutkimus- ja kehittämishanke oppilaitosten turvallisuuden kehittämiseen turvallisuuspedagogiikan keinoin.

Tavoite

  • Tuoda opettajnakoulutuksen opetukseen ja käytäntöihin turvallisuusaiheita

Mitä

  • Opettajankoulutuksen turvallisuuskasvatuksen nykytilan analyysi
  • Opetusalan turvallisuuskasvatuksen yhteistyöverkosto
  • Toimenpide-ehdotukset turvallisuuskasvatuksen kehittämissuunnista
  • Toteutusesimerkki turvallisuuskasvatuksen sitomisesta opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelmarakenteeseen (vain suomeksi)
  • Opettajankoulutuksen organisaatioiden oman turvallisuuskulttuurin kehittäminen

Lue lisää

Esimerkkejä materiaaleista

Opetussuunnitelman turvallisuussisältöjen esimerkkejä

Turvallinen koulu 2016 - 2017

Tiiviisti

  • Hankkeessa tarkasteltiin turvallisuuskulttuurin ja riskienhallinnan yhteyksiä ja kehitettiin keinoja koulun turvallisuuskulttuurin arviointiin.
  • Toiminta kuuluu käsityökasvatuksen Turvallinen oppimis- ja työympäristö -tutkimusalueelle.
  • Rahoittaja: Palosuojelurahasto

Tavoitteet

  • Tavoitteena oli väkivallan, kiusaamisen ja poikkeamatilanteiden väheneminen koulussa.
  • Tavoitteena oli kehittää opettajien ja opettajankouluttajien turvallisuusosaamista.

Ketkä?

  • Neljä perusasteen oppilaitosta
  • Viisi pelastuslaitosta
  • Kolmannen sektorin toimijat: SPR, Liikenneturva, Meripelastusyhdistys, VPK:t, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto

Mitä tehtiin?

  • Oppilaitoksen turvallisuustilanne kartoitettiin auditoinnilla.
  • Tapaturmia ja poikkeamatilanteita  seurattiin digitaalisella sovelluksella.
  • Turvallisuuskulttuuria kehitettiin opetukseen liittyvällä interventiolla yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa.
  • Oppilaiden turvallisuusosaamista mitattiin kyselyllä.

EduSafe 2016 - 2018

Mistä on kysymys?

EduSafe hankkeessa tutkittiin ja kehitettiin opetusalan työskentelyn ja työympäristön turvallisuutta yhteistyössä Työterveyslaitoksen kanssa.

Mihin tähtäsimme?

  • Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden kykyä ennakoida ja havainnoida oppilaitoksen poikkeamatilanteita sekä toimia tarkoituksenmukaisesti kriisitilanteissa.
  • Rahoittaja: Työsuojelurahasto

Tuotimme

  • ennen-tilanteessa-jälkeen-mallin opetusalan työyhteisöille
  • tutkimuksen oppilaitosten työturvallisuudesta, riskeistä ja niihin reagoimisesta
  • kartoituksen oppilaitosten turvallisuuden hallinnasta ja nykytilasta.

 

Mitä opimme?

  • Oppilaitosten turvallisuuskulttuuri ja siihen liittyvä vastuu on sirpaleista – kokonaiskuvaa on vaikea hahmottaa.
  • Opettajat mieltävät turvallisuuden enimmäkseen oppilaiden turvallisuudeksi
  • Koulussa työskentelevät pitävät turvallisuutta tärkeänä ja haluavat edistää sitä.
  • Turvallisuus näyttäytyy vaaroihin reagoimisena.
  • Oppilaitoksissa ei ole järjestelmiä, joilla omista virheistä voisi oppia.
  • Turvallisuuden edistäminen on paikoin henkilösidonnaista, sattumanvaraista sekä dokumentteihin ja säädöksiin sidottua.

Kiinnostuitko?

Lue lisää EduSafe-hankkeesta.

Tutustu EduSafe-hankkeen loppuraporttiin.

EVAPREM 2016 - 2018

  • Developing an Evaluation Model to Assess Prevention Measures
  • Hankkeessa kehitetään turvallisuusviestinnän vaikuttavuutta ja tehokkuutta.
  • EVAPREM on EU:n Itämeri-strategian lippulaivahanke.

Ketkä?

  • Turun yliopisto
  • Tarton yliopisto
  • Viron, Latvian ja Liettuan pelastustoimet
  • Varsinais-Suomen ja Frederiksbourgin (Tanska) pelastuslaitokset

Mitä tuotimme?

  • Kartoitimme, millaisia turvallisuusviestinnän muotoja partnerimaiden pelastuslaitoksilla on.
  • Analysoimme turvallisuusviestintää oppimisen ja asiakastyytyväisyyden näkökulmista.
  • Kehitimme mallia, jolla paloturvallisuuden tasoa voidaan arvioida.

Kiinnostuitko?

Lue lisää EVAPREM-hankkeen sivuilta.

 

OPTUKE-symposiumin esitykset

OPTUKE-symposium 2018

Lataa tästä OPTUKE-symposiumin esitykset:

OPTUKE2018_tiivistelmät