Hankkeet
Käynnissä olevat hankkeet
Opeturva II - Turvallisuus kuuluu jokaiselle
Opeturva II 2018 – 2020: Turvallisuus kuuluu kaikille
Ketkä?
Opettajankoulutuksen yksiköt
- Turun yliopisto (koordinaattori)
- Tampereen yliopisto
- Helsingin yliopisto
- Itä-Suomen yliopisto
Tutkimusjohtajana toimii professori Eila Lindfors Turun yliopistosta.
Mitä?
Edistämme opettajankoulutuksen turvallisuuskulttuuria tutkimuksella ja käytännön toimenpiteillä, toteutamme
- turvallisuuskävelyjä, alkusammutusharjoituksia, turvallisuusluentoja, tapaturmaseurantaa
- turvallisuuteen liittyvää tutkimusta
- opiskelumateriaaleja opettajankoulutukseen ja kouluille
Meitä rahoittaa
- Sisäministeriön Palosuojelurahasto
Yhteydenotot
- Erikoistutkija Brita Somerkoski, KT
- Tutkija, Matti Waitinen, KT
More info
Päättyneet hankkeet
Opeturva - Opettajista turvallisuuspedagogiikan osaajia 2013 - 2015
Tausta
Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen ja turvallisuuden opettaminen ovat nousseet oppilaitoksissa esille uudella tavalla.
Ketkä
- Turun yliopisto ja Oppilaitosten turvallisuuskulttuurin kehittämisverkosto (OPTUKE)
- Rahoittaja: Palosuojelurahasto
Mikä
- Tutkimus- ja kehittämishanke oppilaitosten turvallisuuden kehittämiseen turvallisuuspedagogiikan keinoin.
Tavoite
- Tuoda opettajnakoulutuksen opetukseen ja käytäntöihin turvallisuusaiheita
Mitä
- Opettajankoulutuksen turvallisuuskasvatuksen nykytilan analyysi
- Opetusalan turvallisuuskasvatuksen yhteistyöverkosto
- Toimenpide-ehdotukset turvallisuuskasvatuksen kehittämissuunnista
- Toteutusesimerkki turvallisuuskasvatuksen sitomisesta opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelmarakenteeseen (vain suomeksi)
- Opettajankoulutuksen organisaatioiden oman turvallisuuskulttuurin kehittäminen
Lue lisää
Esimerkkejä materiaaleista
- TASKUTURVA – opiskelijan turvallisuusvihkonen
- OPETURVA-hankkeen esittely
- Ohjeet turvallisuuskävelyn järjestämiseksi opettajankoulutuksessa
- Turvallisuus perusopetuksessa 2014 OPH-Halinen
- Läheltä piti -lomake (esimerkki lomakkeen sisällöstä, lomake uudistettu)
- Opettajan turvallisuusosaaminen
Opetussuunnitelman turvallisuussisältöjen esimerkkejä
Turvallinen koulu 2016 - 2017
Tiiviisti
- Hankkeessa tarkasteltiin turvallisuuskulttuurin ja riskienhallinnan yhteyksiä ja kehitettiin keinoja koulun turvallisuuskulttuurin arviointiin.
- Toiminta kuuluu käsityökasvatuksen Turvallinen oppimis- ja työympäristö -tutkimusalueelle.
- Rahoittaja: Palosuojelurahasto
Tavoitteet
- Tavoitteena oli väkivallan, kiusaamisen ja poikkeamatilanteiden väheneminen koulussa.
- Tavoitteena oli kehittää opettajien ja opettajankouluttajien turvallisuusosaamista.
Ketkä?
- Neljä perusasteen oppilaitosta
- Viisi pelastuslaitosta
- Kolmannen sektorin toimijat: SPR, Liikenneturva, Meripelastusyhdistys, VPK:t, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto
Mitä tehtiin?
- Oppilaitoksen turvallisuustilanne kartoitettiin auditoinnilla.
- Tapaturmia ja poikkeamatilanteita seurattiin digitaalisella sovelluksella.
- Turvallisuuskulttuuria kehitettiin opetukseen liittyvällä interventiolla yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa.
- Oppilaiden turvallisuusosaamista mitattiin kyselyllä.
EduSafe 2016 - 2018
Mistä on kysymys?
EduSafe hankkeessa tutkittiin ja kehitettiin opetusalan työskentelyn ja työympäristön turvallisuutta yhteistyössä Työterveyslaitoksen kanssa.
Mihin tähtäsimme?
- Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden kykyä ennakoida ja havainnoida oppilaitoksen poikkeamatilanteita sekä toimia tarkoituksenmukaisesti kriisitilanteissa.
- Rahoittaja: Työsuojelurahasto
Tuotimme
- ennen-tilanteessa-jälkeen-mallin opetusalan työyhteisöille
- tutkimuksen oppilaitosten työturvallisuudesta, riskeistä ja niihin reagoimisesta
- kartoituksen oppilaitosten turvallisuuden hallinnasta ja nykytilasta.
Mitä opimme?
- Oppilaitosten turvallisuuskulttuuri ja siihen liittyvä vastuu on sirpaleista – kokonaiskuvaa on vaikea hahmottaa.
- Opettajat mieltävät turvallisuuden enimmäkseen oppilaiden turvallisuudeksi
- Koulussa työskentelevät pitävät turvallisuutta tärkeänä ja haluavat edistää sitä.
- Turvallisuus näyttäytyy vaaroihin reagoimisena.
- Oppilaitoksissa ei ole järjestelmiä, joilla omista virheistä voisi oppia.
- Turvallisuuden edistäminen on paikoin henkilösidonnaista, sattumanvaraista sekä dokumentteihin ja säädöksiin sidottua.
Kiinnostuitko?
Tutustu EduSafe-hankkeen loppuraporttiin.
EVAPREM 2016 - 2018
- Developing an Evaluation Model to Assess Prevention Measures
- Hankkeessa kehitetään turvallisuusviestinnän vaikuttavuutta ja tehokkuutta.
- EVAPREM on EU:n Itämeri-strategian lippulaivahanke.
Ketkä?
- Turun yliopisto
- Tarton yliopisto
- Viron, Latvian ja Liettuan pelastustoimet
- Varsinais-Suomen ja Frederiksbourgin (Tanska) pelastuslaitokset
Mitä tuotimme?
- Kartoitimme, millaisia turvallisuusviestinnän muotoja partnerimaiden pelastuslaitoksilla on.
- Analysoimme turvallisuusviestintää oppimisen ja asiakastyytyväisyyden näkökulmista.
- Kehitimme mallia, jolla paloturvallisuuden tasoa voidaan arvioida.
Kiinnostuitko?
Lue lisää EVAPREM-hankkeen sivuilta.
OPTUKE-symposiumin esitykset
OPTUKE-symposium 2018
Lataa tästä OPTUKE-symposiumin esitykset: